Anders Edenius, forskare Folksam, efterlyser miljövänliga transportbilar med längre räckvidd utan att kompromettera lastvikten. Anders Edenius, forskare Folksam, efterlyser miljövänliga transportbilar med längre räckvidd utan att kompromettera lastvikten.

Transportbilar långt efter personbilar i säkerhet och miljöprestanda

Folksam har utvärderat transportbilar och kommit fram till att dessa har blivit säkrare, men det är fortfarande ett stort glapp till nivån på personbilarnas säkerhetsutrustning. Om säkerhetskraven för nya personbilar skulle tillämpas på hantverkarbilar skulle endast en enda modell av hantverkarbilarna klara kraven.


Transportbilar körs i genomsnitt ca 17 procent mer än en personbil och är en arbetsplats för många företagare. Därför är det viktigt att inköpare av dessa fordon prioriterar säkerhet och utsläpp. Med årets lista över nya transportbilar vägleder Folksam inköpare av dessa bilar att enklare välja säkrare bilar med lägre utsläpp.

Två problem som sticker ut är att säkerhetsutrustningen i hantverkarbilar är enklare och inte är standardmonterad i samma utsträckning som i personbilar och att det är för få konsumentkrocktester av transportbilar.
– Det är viktigt att användare av dessa bilar får rätt guidning till det säkraste och mest miljöeffektiva valet av ny transportbil. Det saknas offentliga krocktester vilka normalt driver säkerhetsutvecklingen framåt och verifierar bilarnas krockskydd. Därför behöver det göras fler krocktester av nya transportbilar, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

För att uppfylla säkerhetsvillkoret för Bra val 2021 ingår högsta betyg i krocktester, Folksams analyser av verkliga krockar, autobroms som bromsar för andra bilar och filhållningssystem som standard eller tillval. Av 40 transportbilsmodeller är det 9 modeller som uppfyller säkerhetskraven och får Bra val.

Autobroms med cykeldetektion har ökat bland personbilarna där 43 procen av årets modeller har det som standard men motsvarande för transportbilarna är endast 10%. Filvarningssystem finns i 66 procent av personbilarna och 12 procent av transportbilarna.

Transportbilarnas CO2-utsläpp är betydligt högre än för personbilar. En jämförelse mellan dieseldrivna transport- och personbilar visar att utsläppen är ca 28 procent högre för transportbilar i tjänsteviktgruppen 1700–2000 kg och för lättare transportbilar mellan 1400–1600 kg är utsläppen för diesel drygt 40 procent större än personbilar. Transportbilarna har oftast större luftmotstånd men har inte genomgått samma utveckling med bränslesparande teknik som personbilarna.

Transportbilarna domineras av dieselmotorer och listan innehåller endast en laddhybrid, Ford Transit Custom. Helt eldrivna transportbilar har blivit fler de senaste åren och 13 av 40 transportbilsmodeller erbjuds med ren eldrift. Av 13 elbilsmodeller får fyra modeller Bra val (Citroen e-Jumpy, Mercedes e-Vito, Opel Vivaro-e Van och Peugeot e-Expert). Två modeller, Fiat Doblo och Ducato erbjuder gasdrift, men uppfyller inte säkerhetsvillkoren för Bra val.

Eldrivna transportbilar ökar som alternativ till dieselmotorer, men den korta räckvidden begränsar användningsområdet. Flertalet har en räckvidd på mellan 10 – 20 mil olastade. En enkel justering kan vara större batteri, men det driver upp priset och begränsar lastförmågan vilket är viktiga egenskaper hos transportbilar.

Anders Ydenius avrundar med att efterlysa miljövänliga alternativ med längre räckvidd utan att bilens lastförmåga och driftkostnad påverkas negativt.

Vill du läsa mer om Bra Val, gör du det här.

Om artikeln

Publicerad: 2021-03-25 09:24
Kategori: Nyheter
Taggar: Dieseldrift Eldrift Folksam Gasdrift Miljö Säkerhet Transportbilar