Proffs får tips om att ”det ser ut som en soptipp” på den kombinerade informations- och kontrollplatsen utmed E6 vid Långeberga utanför Helsingborg i södergående riktning. När vi stannar till för att dokumentera den dystra synen möter vi en personbilsförare som svängt av motorvägen för en stunds vila.
– Välkommen till Helsingborg år 2021, säger han på klingande Göteborgsdialekt och suger därefter in ett halsbloss från sin pipa.
Men att man är ”välkommen” är absolut inte den känslan som infinner sig. Och definitivt rimmar utsikten illa med stadens ”smeknamn”, Sundets pärla. Snarare påminner platsen om en illa skött återvinningscentral.
– Soporna drar till sig både råttor och annan ohyra. Det är minst sagt vidrigt och det har sett ut så här ett bra tag, säger en polis som vi talat med och som ofta befinner sig på Långeberga kontrollplats. Han suckar uppgivet.
WEBB-TV
Ordet ”äckligt” är det som bäst beskriver situationen. Men nu har någon högst troligt kommit på en lösning. Vi noterar nämligen att den turistinformationstavla som tidigare suttit under ett skärmtak intill den offentliga toaletten är nerplockad. Toaletten är avstängd. Och vi får höra att det förs diskussioner om att informationsplatsen, inklusive kontrollplatsen ska förses med bommar.
Diskussionen om bommar gäller även kontrollplatsen i norrgående, bör tilläggas.
Om det blir så, innebär det i praktiken att ytterligare rastmöjligheter försvinner för den yrkesmässiga trafiken längs våra stora transportstråk.
Vi medborgare har skapat ett transportbehov, som dessutom blir allt större för varje dag som går. EU har gjort det möjligt för utländska åkerier att i princip etablera sig under fasta former i landet, till exempel genom kombidirektivet. Men platserna där lastbilarna kan stanna till ska bort. Inte helt otänkbart av anledningen att det kostar pengar att städa och underhålla dem. En kostnad och ett arbete som ingen vill ta på sig.
– Någon har verkligen haft otur när de tänkte, säger polisen som vi talar med.
Han tycker mest synd om chaufförerna som i ett slag förlorar uppställningsmöjligheter. Men det finns även andra aspekter. Trafiksäkerhetsmässiga sådana.
– Genom att bomma igen kontrollplatserna försvinner möjligheten att kontrollväga sitt ekipage. Många gör det idag för att försäkra sig om att de kör med lagliga vikter. Jag tror dessutom att vi kommer att se allt fler lastbilsekipage uppställda på servicefickorna längs motorvägen. En stor säkerhetsrisk inte minst när de ska köra ut från fickan, säger polismannen.
Enligt Helsingborgs stad, som svarade på våra frågor den 3 mars, så har ansvaret för underhållet nyligen lagts fullt ut på Trafikverket. Tidigare var det uppdelat mellan kommunen och Trafikverket.
– Vi fick så sent som i går (läs tisdag den 2 mars) besked om att de haft lite inkörningssvårigheter, men att de ska få ordning på det under veckan. Deras övertagande kommer dock innebära att de kommer att stänga informationsplatsen framöver, säger Cecilia Eklund, presschef och påverkansstrateg på Helsingborgs stad.
När vi kontaktar Trafikverket benämner vi Långeberga i södergående som ”rastplats”.
– Värt att notera att detta inte är någon rastplats, det har inte heller tidigare haft status som rastplats utan enbart varit en kontrollplats för polis, och informationsplats. Informationsplatsen som varit i kommunens intresse har kommunen och Trafikverket valt att ta bort och därför har också kommunens skötsel övergått till Trafikverket. Platsen har nu likt den i norrgående riktning status som enbart kontrollplats, förklarar Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket i ett mejl till tidningen.
Att platsen ser ut som en soptipp förklarar man genom att det har blivit en miss i kommunikationen mellan Trafikverket och entreprenören.
– Fram till och med den 1 februari 2021 så skötte kommunen ytorna på kontrollplatsen på Långeberga i södergående riktning. Den 1 februari skulle Trafikverket ta över renhållningen på platsen vilket inte förmedlades korrekt till Trafikverkets entreprenör, menar Wolffram vidare.
Felet uppdagade Trafikverket i måndags i förra veckan efter att man besökt platsen.
– Sedan i måndags har vi haft resurser på platsen som går och handplockar skräp. Om allt löper på bra kommer platsen vara i iordningställd igen innan veckan är slut, skriver man och tillägger att det därefter kommer att göras renhållningsinsatser två gånger i veckan.
Enligt både kommunen och Trafikverket ska informationsplatsen alltså stängas. Men blir det bommar på platsen? Trafikverket förklarar att man ännu inte har fattat något beslut i den frågan.
– Vi för en dialog med Polisen om att uppföra bommar på platsen, detta för att den ska kunna nyttjas för sitt ändamål, det vill säga som kontrollplats för polisen, förklarar Katarina Wolffram.
Vad är då argumentet för att förse platsen med bommar? Katarina Wolffram förklarar att man har haft problem med skador, främst nattetid, där fordon har kört på byggnader och teknisk utrustning som polisen nyttjar.
– Det förkommer även mycket nedskräpning och dumpningar här.
Var chaufförerna ska stanna fortsättningsvis är det ingen som vet – enligt Trafikverket har den frågan inte diskuterats.
– Detta beror främst på att platsen redan i dag inte anses vara någon plats som ska nyttjas för vila. Det är en kontrollplats för Polisen, upprepar Katarina Wolffram.
Det som däremot är helt säkert är att man flyttar problemet till andra platser om bommar blir verklighet. För givetvis försvinner varken yrkesförarna eller soporna.