Bränslecellsdrivna konceptlastbilen GenH2 och eldrivna eActros fick dela på Truck Innovation Award. Bränslecellsdrivna konceptlastbilen GenH2 och eldrivna eActros fick dela på Truck Innovation Award.

Innovationspris till Mercedes-Benz el-lastbilar

Det blev Mercedes-Benz som vann 2021 års upplaga av det prestigefyllda ”Truck Innovation Award”. Man fick priset för sin eldrivna distributionslastbil eActros och den bränslecellsdrivna konceptlastbilen GenH2. Priset delas ut av juryn i International Truck of The Year som består av lastbilsjournalister från Europa och Sydafrika.

Truck Innovation Award delas sedan 2019 ut till en lastbil med totalvikt över 3,5 ton, med avancerad teknik och alternativ drivlina. I år gick priset till Mercedes-Benz för två fordon med helt olika tekniska lösningar.

eActros är en eldriven version av Mercedes-Benz Actros som försetts med en elektrifierad drivlina. Bilen är tänkt för tung distribution och har en totalvikt på 18 eller 26 ton och en räckvidd på cirka 20 mil. Bilen har under hela 2020 varit i drift hos nyckelkunder i flera europeiska storstäder och serieproduktion är planerad redan under 2021. 

En fjärrversion med räckvidd på cirka 50 mil, primärt avsedd för fasta slingor, visades i höstas och beräknas vara i produktion 2024.

Den andra lastbilen som fick priset är den bränslecellsdrivna Mercedes-Benz GenH2. En 40-tons konceptlastbil med 25-tons maxlast och en räckvidd på cirka 100 mil som ska drivas med flytande väte.

Att använda flytande väte istället för vätgas, ger högre energiinnehåll och därmed väger bränslet mindre och tar mindre plats. Bränslecellsdrift anses av många vara framtidens lösning för svårplanerade rutter och nyligen tillkännagav Daimler och Volvo att man skapat ett gemensamt utvecklingsbolag för just bränslecellsteknik inom lastbilar.

Om artikeln

Publicerad: 2020-12-02 10:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Bränslecellsdrift Flytande Väte Mercedes-Benz Truck Innovation Award