F.d. Girtekachaufför: ”Tvingades att bryta mot reglerna”

Vi kan kalla honom Piotr. Han körde för ME Transportas som är en del av litauiska Girteka Logistics. Föraren kontaktade redaktionen i samband med förarprotesterna som uppstod efter att Girteka Logistics sänkt traktamentena till normal nivå. Vi delar med oss av en del av hans story. Girteka Logistics fortsätter att tillbakavisa alla påståenden om missförhållanden.

Piotr började köra för Girteka 2014 endast 21 år gammal utan erfarenhet, men med vilja att arbeta och han skulle få hjälp av vänner som redan arbetade i företaget. När han körde sin första resa följde en förare med, men redan andra turen fick han köra ensam. Han fick även gå på Driver’s Academy, något förarna gör varje år.

Piotr, som körde omväxlande Europa och Ryssland, hävdar bestämt att det bryts mot cabotagereglerna och att det skrevs falska CMR under tiden han körde där.
– Jag har själv tvingats bryta mot reglerna, säger han. Och du är alltid utbytbar om du inte vill.

Piotr slutade på företaget 2020 och säger att han bara kan berätta om det han själv upplevt fram tills dess. Girteka säger att alla får lönen insatt på konto, stämmer det?
– Jag fick min minimilön insatt på kontokort och resten betalades ut kontant när jag kom till hemdepån. Det är kontanterna det görs avdrag från för bränsle och annat de tycker man gjort fel, säger han.
När han kom hem från sin runda, lämnade han in papper på körningarna. Dessa beräknades sedan av kontoret och därefter fick han betalt i kontanter. Så var det alla sex åren han körde där.

Hultsteins

Hur länge låg du ute varje runda?
– Tidigare var det åtta veckor ute och fyra veckor ledigt, men så fungerar det inte längre. Nu kan man välja själv, men överenskomna tider kan försenas av olika anledningar, säger han.
Något hotell eller liknande boende har han aldrig fått under den ordinarie veckovilan när han legat ute.

Han säger att det är skillnad på vilka arbetsledare man har.
– En del övervakar en hela tiden och trycker på för att förarna ska lösa problem, men det handlar inte om vår nationalitet, bara om dåliga chefer, säger han.
Lönerna är olika mellan dem som kör på Ryssland, Europa och Skandinavien där sistnämnda ger mest pengar. Piotr nämner siffran 68 euro per dag. Han själv körde mest i Tyskland, Frankrike och Spanien och fick då 60 euro om dagen.

VBG onspot

Piotr körde länge för Girteka, men i början märkte han inget av det han hört förare berätta om.
– Efter cirka ett år hände det mig för första gången och sedan var det hela tiden. Exempelvis så beräknade de bränsleåtgången för en påstådd körsträcka och förstod inte varför bränslet gått åt och det drabbade min lön, säger han.
Till sist fick han nog av att hans intjänade pengar togs ifrån honom. Han har också hört hur en förare som inte var nöjd, fick veta att denne då kunde flytta till Vitryssland.

Idag arbetar Piotr på ett mindre litauiskt åkeri. Arbetsledarnas inställning är bra och lönerna beräknas på normalt sätt och han är nöjd med tillvaron.
– Även om det ibland är slitsamt, skulle jag aldrig återvända till Girteka, avrundar Piotr som har mycket mer att säga.

Girteka Logistics Kristian Kaas Mortensen har konsekvent sagt att det inte pågår en strejk eller att förare pressas. På våra frågor om exempelvis huruvida förarna pressas att bryta mot regler, att det görs avdrag på lönen för till exempel bränsleförbrukning och att lön betalas ut i kontanter, är hans svar även här tydligt och konsekvent med budskapet: ”Nej, det är absolut inte sant”.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2020-06-01 16:05
Kategori: Nyheter
Taggar: Girmeta Girteka Logistics Lagbrott Löneavdrag ME Transportas