Föraren av den svenskregistrerade lättlastaren visade sig vara efterlyst. Foto: Lars Österberg Föraren av den svenskregistrerade lättlastaren visade sig vara efterlyst. Foto: Lars Österberg

Efterlyst georgier fast i rutinkontroll av svensk lättlastare

Förra helgen var det en utspridd Trafikgrupp 3 som jobbade längs E4 i Hälsingland. Gruppen hade avtalat att ses vid 13-tiden i Hudiksvall för att äta lunch. Men när man jobbar med händelsestyrd verksamhet blir det inte alltid som man planerat.
Trafikpolis Lars Österberg.
Trafikpolis Lars Österberg.

Förra lördagen jobbade Trafikgrupp 3 i Hudiksvall dagtid. Man hade delat upp sig för att arbeta på olika platser längs E4 i Hälsingland.
– Tanken var att vi skulle återsamlas i Hudiksvall för lunch vid 13-tiden, berättar trafikpolis Lars Österberg.

I väntan på den patrull som jobbade söder om Österbergs grupp stoppade man en svensk lättlastare för att kolla vikt och lastsäkring.
– Stoppet blev på Tjurmyren norr om Hudiksvall. Det var bra stuvat och inget att väga, men det fanns mer att bita i, förklarar Lars Österberg.

Föraren uppvisade ett georgiskt körkort och saknade medborgarskap i något EES-land. Och därmed får han inte köra yrkesmässigt i svenskregistrerat fordon enligt Yrkestrafiklagen.

Polisens rutinmässiga slagningar i datasystemet gav vid handen att föraren dessutom var efterlyst av gränspolisen.
– Vi kontaktade därför gränspolisen och de bad oss att åka in och lämna över honom till Kriminaljouren.

Nu är Hudiksvall inte ”den stora staden”, säger Österberg, och eftersom det var helg så blev det hans och kollegornas uppgift att fullfölja ärendet.

I den lilla lastbilen fanns dessutom en passagerare.
– Även denne utan rätt att föra svenskt fordon yrkesmässigt. Han ville stanna kvar i lastbilen, varför vi klampade fordonet i avvaktan på att någon med rätt förutsättningar kom till platsen, berättar Lars Österberg.

Strax efter klockan 18 kommer fordonsägaren, en företagare i flyttbranschen, till platsen. Han hade rest upp från Stockholm för att hämta sin lastbil och passageraren.
– Föraren blev däremot kvar i förvar för Migrationsverkets räkning.

Rapporter och förhör tog sin tid. Innan alla formaliteter var avklarade hade dagen övergått till sen kväll – och övertid för trafikpoliserna.
– Den här dagen hann vi således med att kontrollera ett (1) yrkesfordon, summerar Lars Österberg.

Även om fordonet som stoppades var felfritt, resulterade kontrollen i att en efterlyst person kunde omhändertas. Att vägen är en arena för all form av kriminalitet blir återigen uppenbart, liksom att trafikpolisens arbete är till stor nytta för hela samhället.

Om artikeln

Publicerad: 2019-12-13 12:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Efterlysningar Hudiksvall Trafikpolisen