Foto: Göran Rosengren, arkiv

Chaufför kritisk mot säkerheten hos Rasta efter upprepade dieselstölder

Tervaniemi: ”Vi ser allvarligt på det som hänt”

Åter aktualiseras säkerheten på lastbilsparkeringarna. Denna gång av välbekanta chauffören och författarinnan Cathie Sandberg. Droppen som fick bägaren att rinna över, var när två av hennes åkerikollegor under två dagar, på Rasta Hallandsås, fick se sig bestulna på vars 600 liter diesel. Hon tycker det är dags för dem som tillhandahåller rastplatser, att ta ny höjd för den ökande kriminaliteten.
Mikael Tervaniemi. Foto: Rasta Sverige AB
Mikael Tervaniemi. Foto: Rasta Sverige AB

Av Göran Rosengren och Heidi Bodensjö

Natten mot tisdagen den 30 juli och på morgonen den 31 juli, har två av hennes arbetskamrater valt att ta sin vila på Rasta Hallandsås. Den ene blir av med dieseln under natten, trots låst tanklock, medan den andre startar upp bilen en stund på morgonen och då finns det diesel.
– Sedan går han för att äta frukost och är borta kanske en halvtimme och när han kommer ut igen, har 600 liter diesel försvunnit, berättar Cathie Sandberg.

Båda förarna bemöts av rastplatsens personal med orden att det inträffade är ”tråkigt” och uppmanar honom att ringa polisen.
– Tråkigt!? De tar betalt för platsen, men erbjuder ingen säkerhet alls, säger hon. Vare sig bra belysning, övervakningskameror eller ens en vakt under de mest kritiska timmarna.

Cathie tycker det ska finnas information på en rastplats om det skett stölder tidigare. När hon körde i Spanien, varnade personalen chaufförerna manade till försiktighetsåtgärder eftersom de haft mycket rån.
– Men det sade personalen till en av mina kolleger att de inte kunde göra eftersom de då skulle skrämma bort kunderna, säger hon.

Men parkeringsavgiften handlar om att underhålla och städa parkeringsplatsen?
– Naturligtvis, men avgiften ska betalas av alla. På den aktuella platsen svarade de att de inte har någon som kontrollerar att alla betalar, säger Cathie. Det är inte alls okej.

Hon ifrågasätter även hur stölder kan ske på en plats som denna där det alltid rör sig bilar och människor. Är det verkligen ingen som ser? Eller är det kanske organiserad kriminalitet som ligger bakom och att det är därför ingen vill se, undrar hon.
– Det fungerar ju bra på flera andra platser. Exempelvis Rasta i Håby där det finns vakt under de värsta timmarna och det kostar inte mer för det, avrundar Cathie.

Hultsteins


Hos Rasta centralt är man
medveten om den brottslighet som Cathie Sandberg talar om. Och man är bekymrad över utvecklingen.
– Det har varit ett antal incidenter på kort tid på Hallandsås, något vi givetvis är oroade över och som vi ser allvarligt på, säger Mikael Tervaniemi, verksamhetschef på Rasta Sverige AB.

Rasta har inte blundat för det som hänt, tvärtom.
– Vi har haft flertalet möten med Polisen och det har tydligt framgått att det är någon liga som härjar i området nu. Polisen har, och kommer fortsatt att ha, större närvaro i området. Likaså vårt inhyrda vaktbolag, Securitas, som också bevakar området i allt större omfattning. Och mer kommer det att bli, lovar Mikael Tervaniemi och påpekar samtidigt vikten av att polisanmäla alla brott.

Han ger ett konkret exempel på att vaktbolagets bevakning har gjort nytta.
– När Securitas vid en av sina bevakningsrundor kom till Hallandsås i förra veckan, var det ett gäng som försvann från platsen. Vi kunde därefter ta hand om deras utrustning.

Mikael Tervaniemi menar att Rasta gör en hel del för att öka säkerheten. Mycket som kunderna, yrkeschaufförerna, aldrig ser.
– Detta är inget vi kommunicerar ut när det händer, menar han.

Rasta jobbar ständigt med hur man kan uppgradera säkerheten på sina anläggningar.
– Vi tog över Brändåsen i somras. Där finns idag en säkerhetsparkering som är bland de bästa i Sverige. Det är däremot svårt att bygga sådana på alla enheter, men det vore en önskedröm, så klart.

Mikael Tervaniemi menar att Rasta självklart vill skapa en tryggare miljö för yrkesförarkåren.
– Men det måste ske i samverkan mellan myndigheter och då framförallt Polisen, Rasta, Trafikverket och inte minst med åkerierna. Vi har kommit en bra bit på vägen, men har mer att göra, säger han.

TRP


Att alla som parkerar
på Rastas anläggningar inte skulle betala för sig, är inget som Tervaniemi känner igen.
– Alla betalar. Vi kan inte driva en verksamhet utan ta betalt, liksom att yrkestrafiken inte kan utföra transporter gratis. Det är ju ganska naturligt.

Att alla inte har fysiska biljetter i framrutan beror på att betalsätten är många.
– Vi har väldigt många åkerier som betalar mot faktura, till exempel månadsvis. Vi har även sms-parkering samt att man kan betala via app på en del av våra enheter. Så det finns många betalningslösningar utöver att man betalar direkt i butiken, menar Mikael Tervaniemi och tillägger avslutningsvis att betalningskontroller utförs av både Rastaanställda och vaktbolag.

Cathie Sandberg. Foto: Tommy Holl, arkiv
Cathie Sandberg. Foto: Tommy Holl, arkiv

Om artikeln

Publicerad: 2019-08-07 16:03
Kategori: Nyheter
Taggar: Dieselstöld kriminalitet Parkering Rasta Säkerhet Transportkriminalitet Uppställningsplatser