När man tittade söderut syntes kilomterlånga köer...

Trafikverket kan bygga vägar – och milslånga köer

Vägunderhåll och reparationsarbete ställer ofta till det i trafiken. Ibland är arbetena planerade sedan lång tid, ibland är det akuta reparationer som måste göras. Oavsett anledning, påverkas trafiken i olika grad. I går, på E6, med kilometerlånga köer som följd. Frågan som läsare ställer via Proffs är: Varför utförs den här typen av arbete mitt på dagen när trafiken är som mest intensiv och inte på kvällar och nätter? Trafikverket svarar!
Fordon så långt ögat kan se även när man vänder blicken 180 grader norrut.
Fordon så långt ögat kan se även när man vänder blicken 180 grader norrut.

Av Göran Rosengren
och Heidi Bodensjö

När någon trafikant av någon anledning har råkat skada till exempel ett vajer- eller avbärarräcke, måste det så klart repareras. Dessa arbeten utförs oftast av olika underentreprenörer på uppdrag av Trafikverket.

Beroende på årstid, tidpunkt på dygnet och trafikflöde på den vägsträcka som är aktuell för ett sådant arbete, påverkas trafikanterna i olika grad. Ibland är det knappt märkbart, ibland uppstår kilometerlånga köer. Som under onsdagen på E6 vid Helsingborg till exempel.

I förra veckan kunde Proffs berätta om en trafikolycka på motorvägen vid Helsingborg med två lastbilar inblandade. En finsk långtradare körde in i en svensk lastbil som stannat på vägrenen för att rätta till lasten som hade förskjutits. Resultatet blev ”endast” materiella skador, däribland avbärarräcket på höger sida av vägen.

Under gårdagen skulle räcket återställas. Arbetet utfördes under dagtid och tog cirka 5,5 timmar. Att midsommartrafiken hade satt igång, var inget som tycks ha påverkat planeringen.

Irriterade trafikanter hörde av sig till Proffs med en gemensam fråga: Varför gör man den här typen av arbete på dagtid när trafiken är som mest intensiv? ”Trafikverket bygger ju inte bara vägar, de bygger dessutom milslånga köer”, menade någon.

Nokian


Vi söker svaret på frågan
hos Trafikverkets Christer Thomasson som är projektledare för underhåll i området. Han förklarar för oss att den kontrakterade entreprenören, i detta fallet Svevia, har fasta priser för de åtgärder de utför.

Det finns även restriktioner för när arbete inte får utföras på motorvägarna i Skåne.
– På motorvägarna får arbete ej utföras mellan 6–9 och 15–19, säger Thomasson. Utöver det väljer entreprenören när de vill utföra arbetet.

Det är alltså möjligt för entreprenören att utföra arbetet under natten, men nattarbete innebär en ökad olycksrisk för personalen, säger Thomasson vidare.

Är det i grund och botten inte så att det handlar om att det kostar pengar när arbete utförs på natten?
– I dagsläget är det så, säger han.

Vi berättar, för att jämföra kostnader mellan stopp och nattarbete, att vi av Statens Väg- och transportforskningsinstitut fått uträknat att det på den aktuella motorvägen mellan Helsingborg och Malmö, kostar samhället cirka 1,5 miljoner kronor – i timmen, – när stopp i trafiken uppstår.
– De har som sagt fasta priser, men Trafikverket har möjlighet att göra tilläggsbeställningar, exempelvis om ett arbete måste utföras på natten, avrundar Christer Thomasson.

Proffs kontaktar en av läsarna som hörde av sig om gårdagens vägarbete vid Helsingborg och redogör för vad trafikverket har sagt till oss.
– Om vi leker med tanken att trafiken påverkades i 5-6 timmar igår så innebär det en samhällskostnad på flera miljoner. Jag har svårt att tro att arbetet skulle ha blivit så mycket dyrare om man utfört det på natten, säger han och skickar pucken vidare till landets politiker.

TRP

Arbetet som orsakade de långa köerna.
Arbetet som orsakade de långa köerna.

Om artikeln

Publicerad: 2019-06-20 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Ekonomi Infrastruktur Trafikhinder Vägarbete Vägavstängning