Bengt Elganders lastbil till vänster i fotomontaget säkrades efter olyckan upp av Nicklas Jansson. Foto: Nicklas Jansson och Heidi Bodensjö

Nicklas räddade kollegans liv – nu föreläser han om stress i krissituationer

Det var i juli 2016 som ödet, eller kanske någon högre makt, bestämde sig för att åkaren Nicklas Jansson med sin kranbil skulle befinna sig på exakt den plats olyckan skedde. Nicklas agerande räddade troligtvis den andre förarens liv. Idag föreläser Nicklas om stresshantering så att fler kan vara bättre rustade om de ställs inför en nödsituation.
Bengt Elganders räddning var att den förste som kom till olycksplatsen hade såväl rätt utrustning, kunskap och modet att agera. Det hade Nicklas Jansson.
Bengt Elganders räddning var att den förste som kom till olycksplatsen hade såväl rätt utrustning, kunskap och modet att agera. Det hade Nicklas Jansson.

Med sin kranbil hindrade Nicklas Bengt Elganders fordon från att ramla ner från viadukten. Han släckte även branden som uppstod. Bengt förlorade båda sina ben, men fick behålla livet tack vare Nicklas.

Nicklas insats blev hyllad och han utsågs till Årets Livräddare vid Svenska Hjältar-galan och då lovade han Bengt att han skulle få hoppa fallskärm. Nicklas är fallskärmshoppare och utbildad tandemhoppare. Löftet infriades i augusti 2017.

Vi träffar Nicklas igen när han deltar i Scania Driver Competitions på Arlanda den 27 april i år. Hur har livet varit sedan olyckan?
– Bara fint, säger han. Jag reser runt en del i landet och håller föreläsningar om stresshantering.

Han har redan haft runt hundratalet föreläsningar och vi undrar om han utbildat sig i ämnet efter olyckan, men så är det inte.
– Jag är fallskärmshoppare och i den världen är säkerhetstänket mycket högt, säger han. Vi utbildas för att kunna klara de ibland mycket svåra situationer som kan uppstå vid fallskärmshoppning och när sådant sker är det viktigt att kunna hantera sin egen stress för att kunna göra en bra insats.

Har man sin arbetsplats på vägen är risken alltid närvarande att en olycka sker och ju fler som är förberedda, desto bättre, menar han. Och kanske är det så att medtrafikanter förväntar sig att yrkesförare ska ha en högre kompetens, mer utbildning. Och visst skulle väl en YKB- eller ADR-utbildning kunna kompletteras med en föreläsning om stresshantering, tänker vi.

Nicklas håller med om det. Det behövs praktiska övningar och information om olika metoder för att behärska sin egen stress i krissituationer. Nicklas har den kunskapen och har redan förmedlat den på bland annat åkerier.

Ett åkeri som anlitat Nicklas att föreläsa, är Tommy Nordberghs Åkeri i skånska Hjärnarp, samma åkeri som Bengt Elgander körde för då olyckan skedde.

VBG onspot


Stefan Nordbergh är operativ
chef och också på plats på Arlanda där tre av åkeriets förare kvalat in att delta. Han vill varmt rekommendera Nicklas föreläsning.
– Nicklas föreläsning tillför så mycket mer än teoretisk information och lyfter upp saker vi inte alltid tänker på själva. Han når fram till åhörarna och med nya kunskaper och insikter, kan de förhoppningsvis göra skillnad om en olycka inträffar, sammanfattar han.

Nicklas är en av ägarna till Jansson & Frank Transport AB i Linköping och kör fortfarande mycket lastbil som inhoppare på åkeriet när det behövs. Utöver det finns det alltid mycket annat att jobba med i verksamheten. Men visst föreläser han en del nu och det är något han gärna utvecklar.

Han tycker det är roligt och utvecklande, men framförallt vill han dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper för att kanske kunna påverka andras agerande i skarpa situationer.
– Det som driver mig är att jag månar om alla människors välmående, säger han. Som det ser ut i dagens samhälle är det många som glömmer bort vad som kan hända, att en olycka kan ske närsomhelst när man minst anar det och vilka konsekvenser ens eget agerande och beteende kan få i sådana situationer.

Han tror det är ganska få som är väl förberedda när det hettar till och att det kan vara bra att ibland få en tankeställare, kanske en aha-upplevelse om detta. Det är det han ofta kan bidra med genom erfarenheter från olika situationer. Att han själv är yrkeschaufför och ute på vägarna och på arbetsplatser, säger han brukar göra det lättare att nå fram till dem som lyssnar.

Nicklas vill avsluta med några ord direkt till er läsare.
– Er som läser detta vill jag fråga: Är ni väl förberedda inför en skarp situation? Är svaret ja, bra där! Är svaret nej, se till att göra någonting åt det! Det kan vara idag något oväntat sker just där du befinner dig!

TRP

Om artikeln

Publicerad: 2019-05-08 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Krishantering Livräddning Stress Trafikolycka