Joakim Hugosson pressar sig igenom en av kurvorna på "knix-banan" i Ljungbyhed.

Här försvinner ”ringrosten” från landets mc-poliser

Ett säkert vårtecken är Polisens årliga mc-avrostning. Plötsligt tycks det vimla av motorcykelburna poliser på landets vägar. Många uppskattar närvaron, andra ondgör sig över deras framfart - som många gånger sker i relativt höga hastigheter. Men kurserna är välplanerade i minsta detalj och man tar inga onödiga risker, försäkrar instruktörerna som Proffs har träffat och talat med.
Ibland går det undan, ibland går det långsamt. Joel Almertz måste hålla tungan rätt i mun för att klara av slalombanan (vilket han gjorde mer än en gång).
Ibland går det undan, ibland går det långsamt. Joel Almertz måste hålla tungan rätt i mun för att klara av slalombanan (vilket han gjorde mer än en gång).

Polisens årliga mc-avrostning sjunger nu på sista versen för den här gången. Proffs träffade under onsdagen i förra veckan ett gäng mc-poliser i full färd med att ta sig runt i allehanda övningsstationer på trafikövningsplatsen på den numera nedlagda flygflottiljen F5 i Ljungbyhed. Solen lyser, men vindarna är påtagliga.

Övningsmomenten varierar. Tempot likaså. Allt från kluriga balansövningar till körning i relativt höga hastigheter på en ”knixbana”, där fordonets optimala placering vid till exempel kurvtagningar är huvudsyftet. Och så givetvis, bromsteknik på både asfalt och på löst underlag.
– Det som kanske blir mest påtagligt för kursdeltagarna vid bromsövningarna är hur hastigheten påverkar. Det är stor skillnad på att göra en kraftig inbromsning från 80 km/tim jämfört med 90 km/tim., berättar Sören Johansson, till vardags trafikpolis i Helsingborg och tillika en av fyra mc-instruktörer i Skåne.

Tillsammans med instruktörs- och poliskollegorna Richard Karlsson, Mattias Hedlund och Per Näslund har Sören Johansson, i landets allra sydligaste del, ”drillat” fyra grupper om totalt 55 poliser med förordnande att köra motorcykel i tjänsten. Liknande kurser körs så klart även på flera andra håll i Sverige.

Säkerheten är högprioriterad men som vanligt följer en våg av insändare i tidningarna så snart mc-avrostningen sätter igång. Och ofta är det mc-polisernas framfart i emellanåt ganska höga hastigheter som väcker allmänhetens ”åsikter”.

Hultsteins


Sören Johansson är
dock luttrad.
– Vi gör noggranna riskanalyser inför varje moment. Varje minut under den tre dagar långa kursen är dokumenterad och vi tar inga onödigt stora risker, säger han.

Sören kan ha viss förståelse för att människor reagerar men han menar att övningarna är ytterst nödvändiga.
– Vi måste öva under verkliga förhållanden eftersom det är viktigt att snabbt och säkert kunna ta oss fram när nöden så kräver i skarpt läge.

På vägar med hastighetsbegränsningar upp till 60 km/tim. kör man aldrig för fort.
– Vår dispens för att köra fortare än maximalt tillåten hastighet gäller på vägar med hastighetsgränser från 70 km/tim. och uppåt.

Efter en lång vinter utan motorcykelkörning är det ett måste att åter öva upp färdigheterna. Motorcyklarna får jobba hårt under övningarna och ibland händer det så klart att något havererar. Och då är det bra att ha en egen mekaniker med sig ut på fältet. Peter Andreasson jobbar normalt sett i Polisens fordonsverkstad i Malmö.
– Min huvudsyssla är att serva och hålla igång motorcyklarna i region Syd, förklarar han.

I regionen finns ett 60-tal motorcyklar och sedan en tid tillbaka är han ensam mekaniker på mc-sidan. När arbetstrycket blir för stort för honom, anlitas externa mc-verkstäder.

Innan vi lämnar polisernas övningar i Ljungbyhed, berättar Richard Karlsson om de två återstående kursdagarna.
– På torsdagen utgår vi från polishuset i Helsingborg och tar oss diagonalt söderut genom Skåne. Vi håller lunch i Kivik för att sedan bege oss norrut. Natten tillbringar vi i Ronneby.

Yara


Den sista kursdagen handlar
inte endast om mc-åkning.
– Då har vi lagt in en skjutövning för att därefter dra oss hemåt till våra respektive stationeringsorter igen.

Skjutövningen går ut på hur man på säkraste sätt hanterar pistolen i ”skarpt läge” som motorcykelförare.
– Det är inte så bra att skjuta när man sitter på en motorcykel i rörelse. Man måste även tänka på vad man har för handskar på sig. Det går inte så bra att komma åt avtryckaren med tjocka vinterhandskar, till exempel. Det är sådana saker vi kommer att gå igenom och öva på den sista avrostningsdagen, fredag, avrundar Richard Karlsson.

Totalt under kurstillfället har poliserna fått runt 100 mils körning ”i ryggen”, utöver heldagen på trafikövningsplatsen i Ljungbyhed.

Peter Andreasson som i vanliga fall jobbar i Polisens fordonsverkstad i Malmö, är med ute på fältet under kursdagarna för att se till så att hojarna fungerar som de ska.
Peter Andreasson som i vanliga fall jobbar i Polisens fordonsverkstad i Malmö, är med ute på fältet under kursdagarna för att se till så att hojarna fungerar som de ska.

Om artikeln

Publicerad: 2019-04-29 13:10
Kategori: Nyheter
Taggar: Avrostning Mc-polis Trafiksäkerhet