- Jag borde använt panoramafunktionen, konstaterar trafikpolis Lars Österberg som har tagit fotot. - Jag borde använt panoramafunktionen, konstaterar trafikpolis Lars Österberg som har tagit fotot.

Poppy’s är omåttligt poppis – men hur är det med trafiksäkerheten?

”Vi vill ha respekt”, står det i en del Facebookgrupper för A-traktorfantaster. Frågan är hur de menar respekten ska vinnas när man med skräckblandad förtjusning läser om dessa två A-traktorer. Ett annat ämne som är hett, är Poppy's. Ägaren till A-traktorn i texten har tagit Poppyn till nya höjder. Hans "traktor" är en av flera liknande som ger uttrycket "ansvarslösa föräldrar" ett ansikte. Och dessa är fordon som du och jag delar vägen med!

Under onsdagen den 13 februari har Trafikgruppen i Hudiksvall i uppdrag att för kriminalpolisens räkning besiktiga beslagtagna A-traktorer. Det som slår trafikpolis Lars Österberg nästan varje gång, är skicket dessa fordon är i.
– Att som förälder släppa iväg sitt barn och ”hopp om barnbarn” i något som lätt kan bli deras död, är en tanke som borde vara otänkbar, säger han.

Nu görs det ändå och för det mesta är lyckligtvis det värsta som händer, en poliskontroll.

Inget av de fordon de testar under onsdagen kvalar in som traktorer. Istället för mekanik och elektronik, är det vad som står på vägmärkena som avgör vilka hastigheter som skrivs i protokollen – i de fall fordonen ens är i skick att provköras.

Under kontrollerna sticker en pick-up ut lite mer än de andra.
– Ramen bar spår av kreativ tonåring med svets och plattjärn, säger Österberg. Absolut inget gesällprov.

Han bedömer ändå att den håller för provkörning och tar hytten i besittning.


Trots att en pick-up är rymligare
än en kapad Volvo, känns det trångt och instängt.
– Mycket på grund av att 26 (!) Poppy’s och en försvarlig bunt doftgranar klämts in mellan mig och vindrutan, säger Österberg.

Utsmyckningen kröns av en solfilm som täcker nära nog halva vindrutan.

På väg till provkörningssträckan passerar man E4. Här blir bekymret med sikten väldigt påtagligt.
– Om jag som van förare känner att jag riskerar att missa en medtrafikant, hur stor är då inte risken att en ung människa med mopedkörkort verkligen gör det, säger Österberg.

När en lång lucka i trafiken uppstår tar han sig över och lämnar en fet, svart dimma kvar över Europavägen och undrar om miljön inte är en viktig fråga för dagens unga.

Hastigheterna Österberg kan framföra fordonet på är desamma som för en personbil, men fordonets skick lämpar sig inte riktigt för trafik.
– Efter vad som troligen är den sista färden för detta fordon, ställs den upp på beslagsområdet, säger han.

Under torsdagen görs ytterligare en besiktning och med den vill Österberg skicka med ett gott råd till den som ska köpa en A-traktor. Det börjar med att hans kollega ska provköra fordonet.
– När han satte sig bakom ratten, fick han ratten i händerna då den helt enkelt lossnade och då ströks provkörningsmomentet, säger han.

När de fortsätter besiktningen upptäcks något som inte är helt ovanligt.

Registreringsskylt och fordon hör inte ihop.
– Det vi kallar ”pappring” är inte ovanligt. Det gäller att kolla lite extra när man köper en A-traktor för annars finns risken att man, som i detta fallet, står med en lite udda trädgårdsmöbel, avrundar trafikpolis Lars Österberg.

Om artikeln

Publicerad: 2019-02-15 15:53
Kategori: Nyheter
Taggar: A-traktor Hudiksvall Poppy Trafikpolisen Trafiksäkerhet