Lägre krav på släpens mönsterdjup trafikfarligt?

Tuffare krav på vinterdäck även i Sverige leder till att dragfordonen får allt bättre grepp, men vad händer om kraven på släpens vinterdäck inte matchar dragfordonets? Varför är det olagligt att köra dubbad personbil med odubbat släp när det är lagligt att göra detsamma med ett tungt ekipage? Och varför är svenska kravet på mönsterdjup på släp lägre än i Norge?

Kraven på vinterdäck, alltså däck med godkänd märkning, för tunga ekipage har blivit tuffare i Sverige. Det gäller dock inte släpen. Frågan är om skillnaderna kan påverka hur ekipagen beter sig vid exempelvis inbromsning vid halt väglag?

Den 15 februari skedde en olycka i Norge på hal väg i nerförsbacke då föraren bromsade och släpet kom över på fel sida. Dragbilen hade bra däck med dubbar på drivhjulen medan släpet hade vinterdäck med godkänd märkning.

För fordon och släp med en totalvikt under 3 500 kilo, gäller 3 millimeters mönsterdjup vid vinterväg. Dessutom måste alla däck på samtliga axlar vara av samma typ.
– Det gäller även vid dubbelmontage i denna kategori, säger Transportstyrelsen.
Har det lätta fordonet odubbade vinterdäck, får det koppla såväl dubbat som odubbat släp.

Om det lätta fordonet däremot har dubbdäck, måste även släp som tillkopplats ha dubbade vinterdäck.

För fordon och släp med en totalvikt över 3 500 kilo, gäller andra regler under perioden 1 december till 31 mars då mönsterdjupet på dragfordonet ska vara minst 5 millimeter. Det får inte heller finnas både dubbade och odubbade däck på samma axel.
– På fordon med boggi- eller trippelaxel behöver dock endast hjulen på en av de i boggi- eller trippelaxeln ha dubbade däck. Dessutom får vid dubbelmonterade hjul ett av däcken vara odubbat.
Dessa måste placeras symmetrisk exempelvis de två yttersta eller innersta däcken på axeln.

Statens Vegvesen i Norge förklarar för oss att där krävs det minst 5 millimeters djup på både tunga dragfordon och släp. Har dragfordonet dubbdäck, får dessa placeras på samma sätt som i Sverige.
– Har du dubbdäck på driven på dragfordonet, finns det inga krav på att sådana däck ska finnas även på styrhjulen, säger de vidare.

Något som emellanåt skapar problem och viss undran i Norge är det svenska, lägre kravet på mönsterdjup för tunga släp. I Sverige krävs det 1,6 millimeter till skillnad mot de norska 5 millimeterna.

Aspök


Tillbaka till Transportstyrelsen.
Ett lätt fordon med dubbdäck får inte dra ett odubbat släp. Varför?
– Om man har ett sämre fäste bak så riskerar man att få en fällknivseffekt och att släpet viker sig och då också tar med sig bilen, svarar de.

Under ”Allmänna råd” i TSFS 2009:19, §14, står det: ”Då vinterväglag råder bör även en släpvagn med totalvikt över 3 500 kilo vara försedd med dubbade däck om den dras av en bil med en totalvikt över 3 500 kilo om bilen är försedd med dubbar.”

Blir det inte samma effekt med ett tungt ekipage som med ett lätt? Kanske ännu värre med tanke på vikten? Varför är det för tunga ekipage endast en rekommendation?
– På tunga fordon ser det annorlunda ut eftersom man har krav på lastkännande ventil eller ABS vilket gör att man inte får den låsnings effekten som man får på ett lätt släp samt att man har ett betydligt tyngre tryck på däcken, svarar Transportstyrelsen.

Och till sist, med tanke på risken för fällknivseffekten, Norge kräver 5 millimeters mönsterdjup även på släpen vid vinterväg. Varför nöjer vi oss i Sverige med 1,6 millimeter?
– På tunga släp anses 1,6 millimeter vara tillräckligt för att få acceptabelt grepp på däcket. Vi kan inte svara för Norges bedömningar, sammanfattar Transportstyrelsen.

Läs mer:

De svenska reglerna
De norska reglerna

 

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2019-02-20 11:15
Kategori: Nyheter
Taggar: Dubbdäck Norge Sverige Trafiksäkerhet Vinterdäckskrav