Elin Friberg gjorde verklighet av sin tanke och vill att vi inte bara bromsar för transportbranschen. Foto: Joakim Danielsson Johansson

Bromsa Sverige: ”Den 2 mars ska trafiken stanna”

Bromsa Sverige bromsar inte endast för transportbranschen. De bromsar för mycket mer i Sverige som inte är bra. Gruppen Bromsa Sverige genomförde den 28 december 2018 en första ”provbromsning”. Den 2 mars klockan 14.00, gör man det igen. Då ska alla dra handbromsen där de befinner sig – men – på ett trafiksäkert sätt.

Vi kontaktar initiativtagaren Elin Friberg som finns i skånska Svedala och som arbetar inom vården. Bromsa Sverige riktar sig mot mycket mer än transportbranschen, men vi ställer frågor utifrån vår bransch.

Elin startade Facebookgruppen #BromsaSverige i mitten av november förra året. Idag har man cirka 5 200 medlemmar. Hur tänker du kring hur ni ska få uppmärksamhet?
– Jag har insett att det är svårt att få folk att ta sig till särskilda mötesplatser för att genomföra större manifestationer och då kan detta bli ett alternativ, säger hon.

Elin har ingen egen, stark direktanknytning till transportbranschen, men flera av hennes vänner arbetar inom både blåljus- och transportsektorn.
– Jag har genom dem fått mer och mer insikt i hur illa det är ställt och kände att jag måste göra något, säger hon till oss.

Med starkt stöd även från familjen och sambon, nöjde hon sig inte med att bara prata om det.

Hon tar upp en rad saker vi inom branschen känner igen. Hur politikerna sköter vårt samhälle och om att exempelvis skattetrycket och andra ökade kostnader kväver företagarna, särskilt de mindre, oavsett bransch.
– Hur ska till exempel små företag, små åkerier och inom andra branscher klara att konkurrera om de ständigt belastas med högre skatter, undrar hon. Det drabbar även vanligt folk som bor ute på landsbygden. Det är lätt för dem som bor i stora städer att fatta beslut när de själva inte drabbas, säger hon vidare.

Bromsningen genomförs på ett flertal orter där det kommer att finnas samlingspunkter varifrån man sedan kan köra tillsammans.
– Är man inte i närheten, stannar man själv och är därför oberoende av andra människor för att bromsa, säger Elin.

Daf


Bromsa Sveriges stopp äger
rum på ett förutbestämt datum och varar i 30 minuter.
– Förarna drar handbromsen där de är, men måste se till att stå trafiksäkert, det vill säga inte mitt ute på vägbanan, men ändå se till att synas, säger hon.

Det är viktigt att allt görs rätt med tanke på säkerheten och att de vill synas på ett bra sätt.

I första bromsningen i december 2018, beräknas deltagandet ha landat på 100-200. Elin ser det som en ”provbromsning” för att se hur många som faktiskt gjorde det de sade de skulle göra.
– Den här gången är det fler som har anmält att de kommer att stanna, säger hon.

Inför den 2 mars har 120 anmält intresse på bara två dagar. Norra Sverige sticker ut med extra engagemang.
– Mora har flest medlemmar i gruppen med sina 300 stycken, säger hon.

Hon berättar vad hon hoppas initiativet ska leda till och det märks att hon är just en av ”allmänheten”, den som vår bransch vill nå ut till med vårt budskap.
– Fler måste se transportbranschens situation och annat som inte fungerar i dagens Sverige. Utan transporter stannar Sverige. Än så länge behöver alla transporter och utan transporter dör landsbygden. Allt hänger ihop, säger hon.

Behövs det verkligen ytterligare en grupp som engagerar sig för och tillsammans med transportbranschen? Ja, det finns det, menar vi på redaktionen. Bromsa Sverige tillför ytterligare en dimension då de även sträcker sig utanför transportbranschen. Dit där ”allmänheten” finns.

Vill du veta mer? Läs mer om gruppen här!

Meca Tunga Delar

Om artikeln

Publicerad: 2019-01-15 15:48
Kategori: Nyheter
Taggar: Bromsa Sverige manifestation Protest Samhällsfrågor