Inget trendbrott i statistiken om dieselstölder

Andra nyhetskanaler har rapporterat om ett trendbrott vad gäller dieselstölder. Proffs kontaktar därför Marcus Lindh på Polisens Brottssamordning Region Väst och f.d kriminalkommissarie Per-Arne Nilsson. Båda menar dock att det är för tidigt att säga om det skett ett trendbrott som innebär att fler dieselstölder gjorts under 2018 jämfört med 2017. Vad man kan konstatera är att fler anmälningar har gjorts under november månad i år, men ökningen är även den i svagaste laget för att kunna tala om ett trendbrott.
Marcus Lindh på Brottssamordning i Region Väst. Foto: Privat
Marcus Lindh på Brottssamordning i Region Väst. Foto: Privat

Per-Arne Nilsson är före detta poliskommissarie. Idag har han ett företag som arbetar med säkerhetsrådgivning och han är också mycket involverad i säkra parkeringsplatser för yrkestrafiken.

Per-Arne Nilsson säger att ökningen inte behöver vara ett trendbrott.
– Folk har blivit så luttrade av att anmälningar av dieselstölder inte leder till något att de hellre avstår från att anmäla, säger han till oss. Om några under en viss tid börjar anmäla stölder, syns det på statistiken.

Fler anmälningar syns i statistiken, men då mörkertalet kan befaras vara stort, är det för tidigt att tala om trendbrott.
– Oavsett om en anmälan leder till något eller inte, så är att anmäla brott ett samhällsansvar alla har, säger Nilsson vidare. Även om det inte finns något lagkrav, menar jag att vi är skyldiga samhället att anmäla.

Idag behöver man inte sitta i telefonkö för att anmäla ett brott. Det görs enkelt via nätet. Utan anmälningar blir det ingen statistik som kan peka på problemen och var de är som störst. Syns inte problemet, kan beslutsfattare inte agera.

Marcus Lindh är samordnare och tillhör Brottssamordning Region Väst. Han bekräftar det Per-Arne Nilsson säger.
– Utifrån de uppgifter vi har tillgängliga, kan vi inte se att det dykt upp några nya trender, säger han. Våra erfarenheter tyder på att det handlar om gärningsmän som ”tar tillfället i akt”, lokala kriminella personer med god lokalkännedom och internationella ligor som stjäl diesel.

Hultsteins


Antalet anmälningar om stölder
från större fristående tankar ej kopplade till fordon, brottskod 9824, har minskat med cirka 100 anmälningar jämfört med 2017, säger Lindh.
– Det totala antalet anmälda dieselstölder i år är i paritet med 2017 års siffror och något lägre än 2016, säger han vidare.

Ladda hem bilden som pdf – klicka här!


Antalet misstänkta för dieselstölder
avseende brottskod 9824 och 9823 som är stölder ur fordonstank, även tank på entreprenadmaskin, under perioden januari till 31 oktober, var 2017 200 personer och i år 165 personer.
– Med misstänkt menas att förundersökning inletts i ärendet, men inte att den misstänkte i slutänden har dömts för sin brottsliga gärning och ärendet kan även ha lagts ner, förklarar Lindh.

Vaksamhet, kameraövervakning och larm samt visibilitet säger Lindh är bra förebyggande åtgärder. Upprepade stora dieselstölder i stor omfattning, bör betraktas som organiserad brottslighet.

Även Lindh rekommenderar att använda möjligheten att anmäla brott via internet.

För att de ska få en så rättvis bild över dieselstölderna som möjligt, bör alla sådana anmälas.
– Detta för att polisen bland annat ska kunna identifiera seriebrott, särskilt stöldutsatta platser, kartlägga samt att resurser tillförs brottsområdet, sammanfattar Marcus Lindh.

Fotot (huvudbilden överst) är arrangerad. Foto: Tommy Holl, arkiv

Proffs_jul_19_480

Per-Arne Nilsson, före detta poliskommissarie. Foto: Tommy Holl, arkiv
Per-Arne Nilsson, före detta poliskommissarie. Foto: Tommy Holl, arkiv

Om artikeln

Publicerad: 2018-12-17 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Brott Dieselstölder Polisen region Väst Statistik Transportfusket