Tyska klenoder gästar Göteborg lagom till invigning av FH-utställning

Volvo FH firar 25-årsjubileum och vad passar då inte bättre att förgylla invigningen med, om inte ett besök av Deutschlandfahrt som är Europas största veteranlastbilsgrupp som är ute på touring, säger Sören Nyeboe, chef för Volvo Museum i Göteborg. I bästa tänkbara väder, rullar den spektakulära karavanen av Stena Lines Tysklandsfärja och vidare upp till Arendal.
Sören Nyeboe, chef för Volvo Muséum, står framför en av Ulf Jönssons gamla bilar i originalskick.
Sören Nyeboe, chef för Volvo Muséum, står framför en av Ulf Jönssons gamla bilar i originalskick.

Idag (måndag) klockan 09.15 i morse, rullade Europas största grupp av turnerande veteranlastbilar av färjan i Göteborg för att bege sig till Volvo Museum i Arendal där svenska bilar från Ulf Jönssons Åkeri AB ansluter. Totalt är det 82 fordon ledsagade av 164 personer som drar till sig många besökare.
− Vi är glada över att Deutschlandfahrt väljer att förlägga sin turné 2018 i Sverige med ett besök i Göteborg, säger Sören Nyeboe.

Deutschlandfahrt grundades för trettio år sedan och vartannat år åker entusiasterna tillsammans på turné i ett utvalt land. Alla fordon måste vara minst trettio år gamla. Det är arton år sedan de besökte Sverige senast.
− Totalsträckan vi kör i år, är cirka 2 500 kilometer, säger Alexander Fischer som varit med sedan 2008.


Fischer arbetar på Tysklands
största lastbilstidning inom ETM Verlag och är här PR-ansvarig, koordinator och tusen andra saker tillsammans med Joachim Fehrenkötter, son till grundaren av eventet.

Det är fordon från bland annat Tyskland, Holland, Österrike och Schweiz vilket innebär att många fordon för oss är nya bekantskaper och väcker uppmärksamhet då dessa sällan ses på svenska veteranbilsträffar. Vad sägs om Krupp, Büssing, Gräf & Stift, Henschel, Jelcz, Steyr och många fler.

I år har Deutschlandfahrt med sig det första kvinnliga teamet bestående av Sandra Fehrenkötter och Larissa Graf-Fehrenkötter som kör en Büssing.
− Det är första gången vi helt kan dela våra mäns intresse nu när barnen blivit större, säger Sandra och svägerskan Larissa håller med.

Joachim Fehrenkötter driver idag faderns åkeri och är mycket glad över Volvos gästvänlighet.
− De har ordnat uppställningsplats med el och sanitära faciliteter samt dusch i närheten, säger han. Och så buss till Volvofabriken för ett besök.
Volvo har även ordnat med testkörning av olika modeller för entusiasterna och ikväll står Volvo som värd för en middag innan turnén kör vidare på de svenska vägarna.


Nästa anhalt blir hos Sveriges
kanske minst kända lastbilstillverkare i Tidaholm. Där producerades lastbilar mellan 1903 tills nedläggningen 1934.

På vägen tillbaka, stannar de till på Malmö Raceway (hamnen) där Mercedes-Benz dukar upp grillbuffé åt hela gänget.
Ska ni inte besöka Scanias museum i Södertälje också, undrar vi.
− Nej, tyvärr blev det inte så, säger både Alexander Fischer och Joachim Fehrenkötter. Vi var ute i god tid, men de lät meddela att de inte kunde ta emot oss, vilket naturligtvis är en besvikelse.

Med oss från träffen, tar vi mängder av berättelser, men dem kommer ni att få läsa om i en kommande artikel.


Foto (samtliga bilder): Tommy Holl

Översta bilden: Larissa Graf-Fehrenkötter till vänster och Sandra Fehrenkötter är touringens första damteam och de har nu hakat på sina makars stora intresse. - Det här gör vi igen, säger de båda. Nedersta bilden: Joachim Fehrenkötter driver inte bara faders åkeri vidare. Han för även traditionen med Deutschlandfahrt vidare.
Översta bilden: Larissa Graf-Fehrenkötter till vänster och Sandra Fehrenkötter är touringens första damteam och de har nu hakat på sina makars stora intresse. - Det här gör vi igen, säger de båda. Nedersta bilden: Joachim Fehrenkötter driver inte bara faders åkeri vidare. Han för även traditionen med Deutschlandfahrt vidare.

Om artikeln

Publicerad: 2018-09-03 17:21
Kategori: Nyheter
Taggar: Deutschlandfahrt Veteranlastbilar Volvo FH Volvo Museum