Robert Bengtsson vid tillfället då dragbilen kom till Sverige efter flera år i Röda Korsets tjänst.Fotograf: Scania Robert Bengtsson vid tillfället då dragbilen kom till Sverige efter flera år i Röda Korsets tjänst.Fotograf: Scania

Dragare som hjälpt tusentals nödställda pensioneras – i Södertälje

På Scanias museum i Södertälje har det sedan en tid tillbaka stått en pensionerad Rödakors-dragbil som har en spännande livshistoria bakom sig. Nu har den återställts i nyskick av Ljungby Lastvagnar och är åter på väg tillbaka till de fina salongerna i ett bländande skick.

Det är Scanias miljonte lastbil som slutmonterades år 2000 i Nederländerna och som visar att Scanias modellprogram är baserat på ett globalt modulsystem. Denna treaxliga Scania P124 CA6x4, även kallad Millenniebilen, består av komponenter från många länder.

De svenska delarna består av ram och bakaxelbryggor från Luleå, axlar från Falun, motormontering, borrning och målning av sidobalkar samt bearbetning av transmissionsdetaljer i Södertälje, hytten är från Oskarshamn och växellådan från Sibbhult. Från Argentina kommer bakaxelväxeln medan motorblocket är från Brasilien.

Slutmonteringen görs i Nederländerna och avslutningsvis görs leveransinspektionen i Frankrike. Kan det bli mer internationellt, frågar vi oss?

Vid världsutställningen i Hannover år 2000, överlämnas Millenniebilen till Internationella Röda Korset för att i åtta år ingå i deras flotta av hundratals fordon som levererar förnödenheter till utsatta människor i världen. Det blir nästan 250 000 kilometer i mänsklighetens tjänst i svält- och krigshärjade områden där inte minst vägarnas skick ställer höga krav på fordonen.

Den har körts på bland annat Balkan och i Mellanöstern gick den en runda mellan Jordanien till Israel till Ghazaremsan och tillbaka igen. Därefter blev det två år i Kenya och i östra Afrika samt ett flertal länder på den afrikanska kontinenten.

Röda Korsets fordon pensioneras efter åtta år och det blev problemfria år för Millenniebilen. Under de första sex åren finns det inte ett enda problem med fordonet noterat i loggboken trots att det färdats på några av Afrikas värsta vägar som finns i Etiopien.

En konvoj kan vara upp till två veckor och efteråt plockas fordonen nära nog helt isär eftersom vägarna sliter hårt på hela fordonet och med sig på resan har de såväl servicemekaniker som reservdelar.

Efter pensioneringen återvänder fordonet till muséet i Södertälje och ställs ut i befintligt skick, men nu har den fått en total ansiktslyftning.

Varför inte behålla det befintliga skicket, frågar vi fordonsansvarig Robert Bengtsson på Scania.
– Vi har en Rödakorsbil till som vi har i absolut originalskick och den är riktigt sliten, säger han. Millenniebilen vill vi visa i nyskick.

Att arbetet på bilen skulle göras av Jenö Benedek på Ljungby Lastvagnar var givet då hans tidigare arbete varit mycket tillfredsställande, säger Bengtsson. Benedek har renoverat ett antal veteranlastbilar varav en del återfinns på ett privat museum i Ljungby.

Den 28 mars är det planerat att Millenniebilen åter ska stå i Södertälje i så kallad ”mint condition” att beundras av besökare från hela världen.  

Om artikeln

Publicerad: 2018-03-30 17:47
Kategori: Nyheter
Taggar: Humanitär hjälp Millenniebilen Röda Korset Scania