Åkeriet har gått i konkurs, men likväl körde man på uppdrag för Postnord.

Postnord skickade gods med trafikfarlig bil – från åkeri i konkurs

?Vi känner till vilket företag som fått uppdraget?

I onsdags kväll stoppas en rumänsk dragbil av polisen i Helsingborg. En något "självmarkerande" sådan. Belysning ur funktion och ett högt motorljud, gjorde att trafikpolis Richard Karlsson valde att ta en närmare titt på fordon och förare.

Bilinspektör Krister Nilsson, som arbetade tillsammans med Karlsson i onsdags, hade ett digert jobb framför sig när den rumänske bilen rullade in på kontrollplatsen. När Krister summerar den flygande besiktningen har sex tvåor och lika många påpekanden konstaterats.

De allvarligare bristerna på bilen var ett rejält glapp i styrningen, olja i lufttorken samt ett avgassystem som gått av strax vid kollektorröret.
– Avgaserna kom ut lite överallt runt hytten, utom ur avgasröret, berättar Richard Karlsson.

Lösa strålkastare, strålkastare ur funktion, trasig blinker och en ABS-lampa som lös konstant, är andra exempel som bevisar lastbilens usla skick.

Cirka två veckor tidigare, den 17 mars, hade samma bil varit föremål för fordonskontroll i Skåne. Den gången var det Malmöpolisen som stoppade ekipaget.
– En del småbrister hade åtgärdats sedan dess. Dock inte de allra allvarligaste såsom glappet i styrningen och det trasiga avgassystemet, konstaterar Richard.

Alla utländska fordon som tidigare har stoppats av polisen i Sverige, finns att följa upp i polisens databas. Eftersom det aktuella ekipaget nu ertappats en andra gång – med samma allvarliga brister – blev det böter för chauffören.

Utöver trafiksäkerhetsbristerna, kunde polisen även konstatera att vägavgiften inte var betald. Böter igen, med andra ord.
– Totalt kostade det 4 750 kronor, summerar Richard Karlsson.

Trailern som den rumänske bilen drog tillhör Postnord. Chauffören var i färd med att köra en cabotagetransport mellan Malmö och Örebro. En laglig sådan då föraren hade full ordning på dokumenten.

Vi försöker att komma i kontakt med åkeriet i fråga, Paul Und Sohn i Rumänien, men telefonnumret är stängt Istället tar kontakt med åkeriets uppdragsgivare Andrei International Spedition i Rumänien som bekräftar uppdraget.
– Vi lade ut det på Paul Und Sohn, men de gick i konkurs för ett par dagar sedan och har förlorat sitt leasingavtal på bilen, säger man. Bilen rullar nu på vår licens och vi vill ha hem den omgående.

Andrei International Spedition har emellertid ingen kontakt alls med Postnord, utan har fått uppdraget av Baton Transport som finns i en handfull länder, men det nummer vi når dem på, är i Polen.

Säljchef Bo Keldke svarar och när han förstått vilka vi är, frågar vi varför de lagt ut transporten på Andrei och om de fått uppdraget direkt från Postnord. Om han inte själv kan svara, ber vi honom vidarebefordra vår fråga.
– Jag har egentligen ingen kommentar till detta, säger han. Självklart tar alla på allvar att regler ska följas, men jag förstår inte varför du är intresserad av att följa upp vem som fått uppdraget av vem.

Vi frågar Postnord varför man anlitar åkerier med undermåliga fordon och svaret blir att om konkurrenter anlitar utländska aktörer, måste även de göra det för att upprätthålla konkurrensneutralitet.
– Det råder inte samma förutsättningar för aktörer ute på marknaden idag, säger pressekreterare Maria Ibsén.

Precis som andra företag, hänvisar man till Code of Conduct, men någon specifik gräns för hur mycket fel det får bli, finns inte, utan man gör bedömningar i de enskilda fallen, men visst tar man sitt ansvar så långt det är möjligt.
– Vi känner till vilket företag som fått uppdraget och kommer givetvis att kontrollera uppdraget med den åkaren, säger Ibsén.

När Proffs påpekar att åkeriet gått i konkurs och Andrei Spedition endast haft kontakt med Baton Transport, vidhåller Postnord att de vet vem de anlitat och tar kontakt med dem via de kanaler de har, men att detta är en sak mellan Postnord och leverantören.

Om artikeln

Publicerad: 2016-04-01 17:17
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg PostNord Rumänien Trafikpolisen Trafiksäkerhet