Vi undrar om den här polisen som försöker prata med Blomquistföraren vet att han talar med en "statligt anställd kollega"? Och räkningen från bärgaren får ju dessutom det norska folket indirekt betala själva på grund av det lite märkliga ägarförhållandet. Fotograf: Fredrik Saugstad Vi undrar om den här polisen som försöker prata med Blomquistföraren vet att han talar med en "statligt anställd kollega"? Och räkningen från bärgaren får ju dessutom det norska folket indirekt betala själva på grund av det lite märkliga ägarförhållandet. Fotograf: Fredrik Saugstad

Norska staten på hal is

Utländska lastbilar utan vare sig snökedjor eller "vintererfarna" förare, retar inte endast upp oss svenskar. I Norge är det också ett irritationsmoment när de utländska bilarna ställer sig i backarna så snart snön börjar falla.
Landets regering har därför aviserat tuffare tag mot problemmakarna. Nu visar det sig dock att politikerna kanske inte behöver börja det arbetet med att resa till andra sidan Östersjön. Det räcker antagligen med att ringa ett lokalsamtal.

I onsdags vräkte snön ner i Oslo och de vanliga konsekvenserna av detta skulle snart visa sig i form av trafikstockningar. Som vanligt, orsakade av utländska lastbilar som saknar både snökedjor och förare med kunskap om vinterkörning.

Våra kollegor på TransportMagasinet i Oslo har kontor på Bryn Senter och där sitter de på första parkett till en av de ”svårare” backarna i den norska huvudstaden. Backen från Bryn upp till Manglerud. Reportern Fredrik Saugstad blev vittne till kaoset som uppstod och lät så klart kameran ”rulla”.

– Jag satt och läste korrektur och tittade emellanåt ut på Oslotrafiken. Plötsligt ser jag en utländsk semitrailer som snabbt tappar fart i backen. När den stod helt stilla började det istället gå baklänges. 25 meter bakom honom hände sedan samma sak med en annan utlänning. Och snart kom en tredje utlänning och gjorde likadant.
Helt stopp i trafiken med efterföljande kaos. Polis efter polis dök upp och efter en timme kom så äntligen bärgningsbilen, som så klart hade en hektisk dag.

En av ”huvudrollsinnehavarna” var en vit Daf med DHL-trailer, tillhörande Blomquist Trucking från Slovakien. Och här börjar den smått komiska delen i berättelsen.

De slovakiska Blomquistbilarna ägs nämligen av den norska staten, genom Posten Norge.
Mer exakt så äger Posten Norge 95 procent av bolaget. De resterande fem procenten ägs av Blomquist Eiendom, som i sin tur ägs av Ragnar Blomquist. Ragnar äger dessutom det inte helt okända bulkbilsåkeriet Jørgensen.

En paradox är att den norska regeringen nyligen gått ut och aviserat hårdare tag mot utländska lastbilar som skapar kaos på landets vintervägar. Det räcker antagligen att börja det arbetet genom att lyfta luren och ringa ett lokalsamtal.

Om artikeln

Publicerad: 2012-01-20 09:27
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Norge Snökaos Trafiksäkerhet