Jag tar chansen att uttala mig kritiskt på hemmaplan mot två mäktiga och för oss alla betydelsefulla myndigheter, Transportstyrelsen och Trafikverket. I toppositioner finns två förhållandevis lite kända generaldirektörer. Journalister som vill ställa grundläggande ansvarsfrågor till Trafikverket får alltför ofta låta sig nöja med att intervjua presstalespersoner.
Båda myndigheterna har många strängar på sina lyror. Gemensamt för dem är också att de på senare tid hamnat i blåsväder.
För Trafikverket har det gällt en fråga om förvaringen av en detaljrik ritning över Stockholms centralstation. Ritningen innehåller omfattande detaljer om bland annat kabeldragningar och andra elfrågor och omfattas av sekretess enligt beslut av Trafikverket den 15 mars 2019. Ritningen har i närtid efter en hackerattack lagts ut på Darknet.
Att ritningen den vägen offentliggjorts såg en företrädare för Trafikverket allvarligt på men trodde inte att det var säkert att ritningen skulle omfattas av sekretess om den begärts ut 2025. Jag som ofta befinner mig på Centralen i Stockholm och ibland oroar mig över terrorangrepp där, tycker att det känns glasklart att ritningen borde ha förvarats strängt skyddad; så klart också med bibehållen sekretess. Har svårt att förstå att någon kan tycka annorlunda i denna oroliga tid.
När det gäller Transportstyrelsen är turbulensen av annan karaktär och gäller att ett 40-tal körkortsinnehavare har fått sina körkort återkallade på till synes alltför lösa grunder.
Först måste då för ordningens skull fastslås att det inte är en medmänsklig rättighet att inneha körkort. Lika lite som om det gäller flygcertifikat. Det ställs i båda fallen höga krav på kompetens, omdöme, nykterhet och frånvaro av kompetensnedsättande sjukdom. Rent juridiskt är det också viktigt att konstatera att ett beslut om körkortsåterkallelse aldrig betraktas som en påföljd i straffrättslig bemärkelse.
Den aktuella frågan avser om tjänstefel förekommit i handläggningen av de berörda körkortsåterkallelsefallen som enligt uppgift grundat sig på PEth-tester, vilka används genom blodprovstagning för att mäta en persons alkoholkonsumtion över tid.
Polisen har inlett förundersökning, eftersom det finns anledning anta att tjänstefel begåtts. Det blir spännande att avvakta vilket resultat förundersökningen leder till. Tidningen Proffs kommer noga att följa den straffrättsliga handläggningen.
Något som stärker misstanken om tjänstefel gällande de cirka 40 återkallelserna är att Transportstyrelsen efter debatt kring dessa fall har tillsatt en expertgrupp för att se över tillämpningen av PEth-testernas bedömning. En sådan närmare analys borde ha bedömts nödvändig långt tidigare.
Det kan även nämnas att Transportstyrelsen generaldirektör fått infinna sig i riksdagens trafikutskott för att svara på frågor i anledning av den heta debatt som uppkommit rörande tillämpningen av PEth-tester som grund för körkortsåterkallelse.
För objektivitetens skull vill jag erinra om att det finns många goda skäl att i trafiksäkerhetens intresse söka motverka alkolholriskbruk hos körkortsinnehavare. Det ska självfallet också beaktas i sammanhanget. Men det får aldrig innebära att fundamentala enskilda rättssäkerhetsintressen åsidosätts.
Någon mildrande synpunkt kan enligt min uppfattning inte anses föreligga när det gäller Trafikverket och ritningen över Stockholms centralstation. Där kvarstår min kritik fullt ut.
Sven-Erik Alhem