Plåtpoliser får större effekt med ägaransvar

En felaktigt inställd fartkamera registrerade bilister som körde 76 km/h trots att den högsta tillåtna hastigheten var 90 km/h! Klubben VSVB, alltså ?Vi Som Vet Bäst?, de facto Vägverket och Rikspolisstyrelsen kliar sig i huvudet och försöker hitta orsaken. Oavsett orsak har 381 lagliga hastigheter registrerats som olagliga.

Hur många som har betalt den förelagda boten är okänt och det är inte det väsentliga. Att återbetala felaktigt påförda böter är inte särskilt komplicerat. Likaväl som att ta bort uppgifter från de register där fordonet och eventuellt föraren hamnar. Skräckscenariot är naturligtvis att lagliga bilister får sitt körkort återkallat för något som inte är ett brott. Det är ytterst en fråga om rättssäkerhet. I min värld finns det en annan fråga som är betydligt mycket mer väsentlig, nämligen hur många fler skåp (vi kommer att ha runt 700 när systemet är fullt utbyggt) kan registrera fel. Jag tror personligen inte att det här är en engångsföreteelse. Och även om felen upptäcks och åtgärdas så skapar det obehag hos de som drabbas.

Mer renhårigt

Jag är inte emot hastighetsövervakning men jag är övertygad om att en polisbil eller polis-mc som färdas samma sträcka som mellan två kameraskåp har en betydligt mer preventiv och återhållande verkan på hastigheten. Dessutom blir det svårare att dölja sig genom att hålla handen för ansiktet eller vika ner solskyddet för att hindra identifiering. Sätten är många när det gäller kamerorna men det är inte lika lätt när man blir stoppad på vägen av en polis. Då är det ?här och nu? med fullständig identifiering, ett ordningsföreläggande eller primärrapport och ett eventuellt omhändertaget körkort. Jag tycker att det är mer renhårigt än att få ett brev hem efter några veckor och där det i slutänden blir svårt att bevisa vem som sitter bakom ratten.

Ägaransvar

Slutsatsen av det resonemanget blir att det som vårdslöst kallas ?plåtpoliser? mycket väl kan ha en betydligt större effekt om man inför ett strikt ägaransvar och knyter en avgift till den som står registrerad för fordonet och överlåter till ägaren att ange vem som kört fordonet vid det aktuella tillfället eller själv betala avgiften. Jag är övertygad om att företag med flera tjänstebilar och många anställda inte skulle slå frivolter av lycka om de påfördes flera avgifter för att deras bilar kört för fort. Det systemet tillämpas i flera länder inom EU. Men det kräver att regering och riksdag fattar ett beslut. Och politik hör inte hemma i min krönika.

Lasta och kör med omdöme
Stene

Om artikeln

Publicerad: 2008-09-19 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: