Det har sedan lång tid tillbaka varit en del av vägkulturen: någon ser en poliskontroll, drar i helljusspaken och varnar mötande trafik. ”Man hjälper ju bara sina medtrafikanter”, brukar det heta. Men vem hjälper man egentligen? Som yrkesförare med många år (40) bakom ratten vet jag att de som har störst anledning att undvika polisen inte är de som kör lagligt och nyktra – utan de som absolut borde stoppas.
När polisen ställer upp en kontroll gör de det inte för att jävlas, utan för att skydda liv. De kontrollerar fordon med dåliga bromsar, förare som utför olagliga transporter, som fuskar med kör- och vilotiderna eller som är påverkade. När andra trafikanter ”varnar bort” dessa, innebär det i praktiken att farliga förare och fordon tillåts fortsätta köra/rulla på våra vägar.
Det kan verka oskyldigt att blinka. Men det betyder att en alkoholpåverkad förare hinner svänga av, att ett fordon med manipulerad färdskrivare slipper stoppas, eller att någon som kör för länge utan vila aldrig får sin överträdelse upptäckt. Det är lätt att tänka att det inte spelar så stor roll, men för oss som arbetar professionellt i trafiken vet vi att just dessa förare är de som orsakar olyckor, förlorade liv – och som i slutänden skadar hela vår bransch.
Det här beteendet har dessutom tagits till en ny nivå. I sociala medier finns numera grupper som i realtid delar information om polisens kontroller. De uppdateras minut för minut med tips om var ”snutarna står”. En del medlemmar ser det som en sport – andra som en tjänst till sina ”vänner på vägen”. Men i praktiken blir resultatet att fyllon och kriminella får hjälp att undvika ansvar. Att bidra till det borde ingen med sunt förnuft vilja göra.
För åkerinäringen handlar det om mer än en moralisk fråga. Varje gång en oseriös aktör slipper undan, fortsätter snedvriden konkurrens att förstöra för de företag som följer reglerna. Polisen är en del av vårt skydd mot den typen av fusk. Att medvetet motverka deras arbete är i praktiken att ställa sig på fel sida av linjen – och det borde varje yrkesförare fundera över.
Polisen har upprepade gånger påpekat att varningar för kontroller försvårar deras arbete och i vissa fall kan betraktas som vårdslöshet i trafik. Men det juridiska är egentligen sekundärt. Det handlar om moral och ansvar. Vi som kör tung trafik vet vad som händer när det går fel – och hur snabbt det kan ske. Att någon då tror att de ”gör en god gärning” genom att varna för en kontroll är inget annat än naivt.
För mig som arbetsgivare är det också en fråga om trygghet. Jag vill att mina förare ska veta att de inte delar vägen med någon som kör drogpåverkad, eller med fordon vars bromsar inte fungerar. Jag vill kunna lita på att kontrollerna gör sitt jobb – för det gynnar hela samhället, och i synnerhet oss som är beroende av en säker och fungerande vägtransportnäring.
Den som blinkar för att varna polisen riskerar inte bara böter. Det verkliga priset kan vara betydligt högre – det kan vara ett människoliv. Nästa gång du ser en kontroll: tänk på varför den finns. Polisen står där för att du och jag ska komma hem levande. Låt dem göra sitt jobb.
Werner J
Åkeriägare och trafikant



