Fluckinger vill alltså nu bemöta debattartikeln och skriver. Våra Eco Trailers tillverkades och godkändes i full överensstämmelse med alla lagkrav som gällde vid tidpunkten för deras produktion och registrering. Vår flotta omfattar två olika typer av släpvagnar – de som tillverkas av Meusburger och de som tillverkas av Dinkel vilka skiljer sig avsevärt åt i både styrsystem och axelavstånd.
Båda varianterna har varit i drift i åtta år och har tillsammans körts flera miljoner kilometer. Under denna tid har det inte inträffat en enda olycka orsakad av problem med dynamisk körning. Inte en enda.
VETA svarar ”att beträffande svenska godkännanden har ni erhållit dessa på felaktiga premisser. Att ni beställde den första typen av trailer utgör ett talande bevis på att era kunskaper om kördynamik är bristfällig. Se vår kritik av den i videon med länk nedan”.
Att er artikel (en debattartikel inte skriven av Proffs, red.anm.) innehåller ett foto på en olycka som inte har någon som helst koppling till fordonsdynamiken är missvisande. I det aktuella fallet försökte vår mycket erfarna förare ge plats för ett utryckningsfordon i tjänst och körde för långt åt höger. Denna incident kan uppenbarligen tillskrivas mänskliga fel. För transparensens skull har vi för kännedom bifogat förarens interna rapport från den 14 juni 2022.
VETA svarar att det ni beskriver om olyckan utgör ett tydligt bevis på att konstruktionen med de medspårande axlarna tillsammans med instabiliteten i ramkonstruktionen har betydelse för kördynamiken. VETA har kännedom om fler olyckor av samma typ.
Våra släpvagnar används inte bara i Sverige utan även för transport av överdimensionerade vagnar och maskiner i Tyskland och Österrike. I dessa länder har identiska släpvagnar typgodkänts av TÜV och licensierats enligt §70 och §29 och framgångsrikt tagits i bruk.
Proffs redaktion ber om kopior av TÜV:s licenser för ett identiskt ekipage och Fluckinger svarar att: ”Naturligtvis, Alla bestämmelser enligt §70 och 29 följs. Jag ber om er förståelse för att detta ärende anses vara avslutat för oss.” Med andra ord får vi inga kopior på licenserna. Här tar transparensen slut.
Under årens lopp har våra fordon genomgått regelbundna inspektioner – ibland föranledda av rapporter från konkurrenter. Även i Göteborg var kontrollpunkten särskilt reserverad för oss för att utföra det obligatoriska vändradietestet under verkliga driftsförhållanden. Som också nämnts i er artikel (debattartikel, red.anm.) klarade vi dessa utan några invändningar.
VETA svarar att man emotser gärna handlingar som styrker Fluckingers påståenden beträffande godkännanden av identiska trailers.
Säkerhet är vårt företags högsta prioritet. Alla fordon är utrustade med aktiv styrning, filassistans, alkolås, krockkuddar och axelvågar. Dessutom har alla våra förare genomgått specialutbildning i Norge med våra Eco Trailers för att säkerställa full kontroll även under ogynnsamma väderförhållanden. Vi investerar kontinuerligt betydande resurser för att upprätthålla våra säkerhetsstandarder på högsta nivå.
Våra fordon används inte uteslutande för Volvotransporter utan körs även framgångsrikt för ett flertal andra välkända kunder från olika industrier.
VETA svarar ”att med era trailers som fått godkännande på felaktiga premisser bedriver ni konkurrens på osunda villkor”.
Som operatör har vi helt följt alla tillämpliga lagbestämmelser. För oss är ärendet därmed avslutat.
VETA svarar ”att som den ansvarsfulla operatör ni beskriver er borde ni ha haft betänkligheter om trafiksäkerhet med de trailers ni avsåg att anskaffa, särskilt den första typen som vi kritiserade redan år 2021 i videon ”Do not ignore vehicle drive characteristics” vars svenska version har nära 39 000 visningar.
Slutligen vill vi påpeka att varken vårt företag eller tillverkarna av respektive fordonstyper kontaktades före publiceringen av er artikel (debattartikel. red.anm.).
VETA svarar att det finns en svaghet i nyhetsbevakningen inom det aktuella området. Kanske inte så konstigt då det brister i kunskap inom området kördynamik även hos myndigheter”
VETA är en politiskt obunden ideell förening med syfte att successivt öka trafiksäkerhetsmedvetandet. Nu har de tagit sig an Fluckingers specialtrailers tillverkade av Meusburger. Konstruktionen fick av Transportstyrelen dispens på vad som framstår som oriktiga grunder.