INSÄNDARE

ADR-skylten betyder ”Kom och ta mig”

Man tycker man gör en god sak, och vad får man?? Jo, böter.
Alltså, den orangefärgade skylten som sitter fram och bak på våra fordon, då vi kör farligt gods, är inget mer än en skylt som det står "kom och ta mig".

Har lastat min last i Tyskland, för att ge mig iväg upp till båten i Rostock. I höjd med Jena, blir jag stoppad av BAG, som absolut vill titta på allt från datummärkning på brandsläckare och ögonskölj, till certifikat på lastbil respektive trailer.

Allt var (och är) ok tyckte jag, och lutade mig lite extra långt bak i stolen.
Om jag hade ADR-tillstånd, körkort, vilken lastvikt, arbetstid, ja allt ville man se på. De två herrarna med butter blick, gick minst två varv runt ekipaget, och man hittade ”Nada”.

En av BAG-killarna kallar på mig, med samma allvarliga och buttra blick, frågar efter det blå tillståndet, yrkestrafiktillståndet.
Jag såg hur den ena BAG-killen sken upp som en sol. Nu hade jag varit extra seriös och plastlaminerat det blå tillståndet. Nu vet jag att dessa yrkestrafiktillstånd är attraktiva för mindre seriösa kollegor, så jag är extra rädd om mitt papper, MEN fy på dig Boulkizz, så får man inte göra.

Jag sitter och tittar på honom och frågar på tysk/engelsk/svenska om han var tvungen att sätta böter på mig för in lamineringen?? Jepp, det var han. Jag lovar att fixa ett nytt blått tillstånd utan inlaminering då jag kommer hem till Sverige, men nä, ingen lyssnar. Jag sa till honom på ren svenska att han kunde ”ta sig i dalen”… Jag tror att han kunde lite svenska i alla fall, för han tittade så konstigt under lugg. För dem som har lugg, hmmm.

Lite halvirriterad undrar jag på min tysk/engelska om han inte hittade några slitna däck eller dåligt ljus, men han bara fortsatte skriva.
Det blir 35 euro sa han efter en stund, medan jag satt och pillade med lamineringen. Nänä, du får inte ta bort lamineringen från tillståndet sa han, fixa ny i Sverige.
Jaaa, eller hur.

Sur som en vuxen karl kan vara ibland, går jag ur BAG-bilen , drar igen dörren så att rutorna hoppar. Sätter mig i lastbilen för att köra vidare, och kommer till Leipzig…..

Så var det tid igen. Nu stor kontroll, och vem plockar dom in, tror ni???
Jadå, varför inte. Ut med brandsläckare, västar och varningstrianglar igen. Nope, man hittar inget, och det är då jag stoppar mina böter jag fick i Jena under näsan på BAG-killen.

Han tittar på böterna, tittar på mig och säger: Du kan köra nu. Men jag sitter fast i min bitterhet och säger till honom en gång till att, din jäv… kollega har satt 35 euro på ett inplastat papper.

Nu säger han med lite högre röst, att jag skall ta mitt papper och köra från platsen.
Okey, då tar jag sikte mot Rostock.

Kommer upp till Rostock, stannar vid färjeterminalen för att gå och hämta min biljett. Färdig och klar går jag ut till lastbilen för att ställa mig i kö vid båten… Då jag ser att en tysk polisbil ställt sig precis framför min lastbil.
Det är nu jag funderar IGEN över mitt yrkes val.

Samma historia, fram med certifikat, skyddshandskar och skit.
Allt ok, och precis som i Leipzig så kan jag bara inte låta bli, utan kör upp mina böter i näsan på den tyske polisen.

Han tittar och ler mot mig, och tycker som jag. Det var ju lite väl häftigt att sätta böter på ett inplastat papper då allt annat var ok, men vad göra?
Det här var lite äldre poliser, och har nog varit med om värre saker att sätta böter på än ett inlaminerat papper.

Jag funderar på om det bara är så här små pittoreska saker man sätter böter på nu för tiden, har man rensat ut så pass mycket i ”träsket” nu??
Undrar om man är lika ”effektiv” på svenska sidan.

En sak är väldigt påtaglig, det är att på den svenska sidan finns inte en svensk polisbil eller tullare i hamnen, som ligger och kör rundor och spanar, som man gör på den tyska sidan.

Tror man att man är säker då man står i kön och väntar på båten, tror man fel. För helt plötsligt knackar det på dörren, och polisen vill se på allt från körkort till last.

I Tyskland är BAG och polisen väldigt effektiva, med både civil polis och polisbilar, medan i Sverige, kan man lätt köra in i Stockholms city med lastbil där det är ”trängselskatt” osv. utan att betala en krona, för fotograferade blir dem/vi, men böter eller avgifter för man kör in i centrum får man inte. Jo, bara om man är svensk och har en svenskregistrerad lastbil/personbil.

Snacka om dubbelmoral. Vi skall ha euro 5 och 6 helst, medan våra gamla lastbilar som vi exporterat, kommer tillbaks med polsk eller litauisk skylt. Senast i går såg jag min gamla dragbil (euro 3) kommande på väg 13, med tillkopplad trailer. Den ryker mer från avgasröret än min gamla tvåtakts jordfräs jag har i trädgården. Men ingen gör någonting…….

Vad gör regeringen??? Vad gör vår åkeriförening??
Är det ok att bara vi svenskar och svenska bilar skall betala trängselskatt?

Är det ok att vi skall betala vinjettskatter och köra med nya bilar (euro 4-6 motorer), då inga krav ställs på dem som kommer i och kör med eller utan cabotage?
Är det ok att tanka ”skit”- diesel så filter och allt sätts igen och kostar oss åkare miljoner om året??

Jan-Åke ”Boulkizz” Olsson

Om artikeln

Publicerad: 2012-10-26 11:27
Kategori: Insändare
Taggar: Insändare Jan-Åke Boulkizz Olsson