Gasdriven Stralis körde London-Madrid på en tank

En IVECO Stralis NP-lastbil på 460 hk från Storbritannien har fullföljt den hittills sannolikt längsta körningen på en enda LNG-tankning för att visa de naturgasdrivna fordonens hållbarhet inom inrikes och europeiska vägtransporter.

Stralis NP 4×2-dragbilen startade i London med en treaxlad skåptrailer på släp och en totalvikt på 30 ton. Efter en kort färjeöverfart från Dover till Calais fullföljde den vägsträckan på 1 728 km utan att behöva tanka – och överträffade därmed lastbilens officiella räckvidd på 1 600 km genom att slå ett nytt rekord.

Detta motsvarar en bränslekostnadsbesparing med LNG på cirka 200 £ (cirka 2 500 svenska kronor) för utresan, eller 40 procent, jämfört med diesel.
– Förra året klarade vi att köra genom hela Storbritannien från John O’Groats till Land’s End på en tank med en Stralis NP på 400 hk, men den här gången ville vi sätta ribban ännu högre. Det var ett tillfälle att visa hur bränsleeffektiv Stralis NP är och att låta vår senaste gasdrivna motor på 460 hk genomföra testet, säger Martin Flach, Ivecos chef för alternativa bränslen.

Martin berättar att de fyllde tanken ”till bredden” innan de lämnade London.
– Och första gången vi stannade för att tanka var i Madrid, två och en halv dag senare. När man kör på 100 procent naturgas behöver man inte tänka på diesel eller AdBlue, vilket gör det till den enklaste lösningen för både vagnparkschefen och föraren.

H1


Trots tät trafik på den
brittiska sidan av Engelska kanalen, kraftig motvind i Frankrike och en bergig sträcka i Spanien, slog Stralis NP rekord med en genomsnittlig bränsleförbrukning på 22,6 kg per 100 km.

Före resan planerade Iveco körningen noga med hjälp av MyBestRoute, som är en webbaserad applikation utvecklad av Michelin, speciellt för Stralis NP-kunder. Med den kan förare och vagnparkschefer välja den optimala färdvägen för alla resor i Europa, vilket även innefattar att hitta LNG-tankstationer och uppskatta den totala kostnaden för körningar med både diesel- och naturgasdrivna lastbilar.

Iveco gjorde resan för att visa att naturgas – inklusive CNG, LNG och biometan – är dugliga, realistiska, säkra och kostnadseffektiva alternativ till diesel som finns tillgängliga genom ett växande nätverk av tankstationer i Storbritannien och på kontinenten.

Enligt Iveco är man den första tillverkaren av nyttofordon som tittade på potentialen hos naturgas 1991 – ett förutseende drag som gjorde att man kunde utveckla ett fullt sortiment av naturgasdrivna lastbilar, skåpbilar och bussar. Hittills har över 25 000 gasfordon från Iveco levererats till kunderna.

H1

Om artikeln

Publicerad: 2018-11-02 14:33
Kategori: Nyheter
Taggar: Gasdrift Iveco Stralis NP