Att handla billiga men tunga varor kan bli dyrt – om polisen ser dig.

Billiga varor blev dyra när polisen stod i vägen

På landets vägar rullar tungt lastade fordon inte endast i yrkesmässig trafik. Även hantverkare och privatpersoner har lite svårt att veta var viktgränserna går för det gods de stuvar in. För en del tycks devisen vara att ”går prylarna in så lasta å kör”. Att handla billiga men tunga varor kan bli dyrt – om polisen ser dig.

Att som privatperson köra utomlands för att ”bunkra” alkoholhaltiga drycker kan bli dyrare än kalkylerat. Åtminstone i de fall man stuvar in vänner och bekanta i kombin, men glömmer bort att titta i registreringsbeviset hur mycket man får lov att lasta.

Detta fick en man hemmahörande i Västmanland bittert erfara när han stoppades av gränspolisen under onsdagen i färjeläget i Helsingborg.

Passagerarnas och de inhandlade varornas sammanlagda vikt slutade med en konstaterad överlast motsvarande 54 procent.
– Föraren får nu betala 4 000 kronor i böter, berättar trafikpolis Richard Karlsson.

Sällskapet från Västmanland fick sedan lasta av övervikten i hamnen för att därefter åka iväg för att hyra en släpvagn innan hemresan kunde återupptas.

Dagligen rullar många fordon förbi gränspoliserna i hamnen, inte sällan är fordonen överlastade. Något som gränspolisen ser, men som de saknar resurser att göra något åt. De har nämligen inga vågar.

Men den här gången föll det sig så väl att trafikpolisens vågbuss fanns på plats. Ett faktum som de engagerade gränspoliserna lät utnyttja.
– Gränspolisen uppskattar när vi jobbar i hamnen. Gårdagens kontroll gjordes annars egentligen i samverkan med Kustbevakningen, tillägger Richard.

VBG onspot


Idag, torsdag, blev en
hantverkare från Tranås en liknande erfarenhet rikare.
– Han hade varit i Polen och köpt kakel. Han vägdes in med en överlast motsvarande 105 procent, förklarar Lars-Göran Samuelsson, också han trafikpolis i Helsingborg.

Om man har mer än 100 procents överlast så tar väl polisen hand om körkortet?
– Ja, om man har något. Den här mannens körkort var nämligen återkallat.

Alltså – inget körkort och rejäl överlast. Men det slutar inte riktigt där.
– Nej, bilen var dessutom oskattad så vi har nu avskyltat bilen, avslutar Lars-Göran Samuelsson.

Det blir nu åklagarens uppgift att bestämma påföljden för hantverkaren. Det kan bli fråga om antingen ett strafföreläggande eller att mannen får inställa sig i tinget. Det troliga är att åklagaren väljer det förstnämnda, vilket sannolikt renderar i dagsböter.

Hur som helst så handlar det bland annat om grov olovlig körning.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2018-09-20 16:12
Kategori: Nyheter
Taggar: Gränshandel Hantverkare Lätta lastbilar Överlast