Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra.Fotograf: Göran Rosengren, arkiv

25-timmarsgräns ska få bort ”campande” chaufförer från danska rastplatser

Den danska regeringen har beslutat att införa en 25-timmarsbegränsning för parkering av lastbilar på de statliga rastplatserna på landets motorvägsnät. Samtidigt vill man höja böterna för lastbilar som trotsar förbudet. Med detta vill man förhindra att lastbilar långtidsparkerar på de danska rastplatserna.

Den danska regeringen har förstått att långtidsparkerade långtradare är ett problem för övriga trafikanter. I ett pressmeddelande skriver man att ”särskilt utländska chaufförer långtidsparkerar” vilket ”skapar campingliknande förhållanden” på rastplatserna.

En 25-timmarsbegränsning menar regeringen ger tillräcklig flexibilitet för chaufförerna, som därmed kan hålla en reducerad veckovila. Samtidigt kommer landet tillrätta med långtidsparkerandet.
– Jag är glad att vi har hittat en modell som förhindrar campingliknande förhållanden och som samtidigt löser en del av de bekymmer och praktiska utmaningar som branschen har framfört, säger Danmarks transportminister Ole Birk Olesen.

Olesen menar att det inte är den danska statens ansvar att ställa gratis faciliteter till förfogande för att lösa lastbilsbranschens behov av långtidsparkering.
– Jag ser att det är en fråga som företagen själva måste lyfta då det inte är rimligt att chaufförer ska leva och övernatta på rastplatser i flera dygn i följd.

Parkeringsböterna kommer också att höjas. Idag kostar det 510 danska kronor (drygt 700 svenska) att bryta mot en tidsbegränsad parkering. Detta kommer att höjas till 2 000 kronor (cirka 2 800 svenska). Parkerar man på rastplatsernas på- och avfartsramper, höjs böterna från dagens 1 000 kronor (1 400 svenska) till 3 000 kronor (drygt 4 200 svenska kronor).

Regeringen har avsatt ekonomiska medel till Vejdirektoratet för att se till så att reglerna efterlevs. De tar därmed över ansvaret från polisen, som på så sätt kan syssla med andra typer av ärenden som kräver en polisiär hantering. Däremot blir parkering på av- och påfarter fortfarande en polissak, liksom att kontrollera så att ordinarie veckovila inte hålls i lastbilarna.

25-timmarsbegränsningen förväntas införas den 1 juli i år. De höjda böterna kommer enligt planerna att införas den 1 januari 2019.

Om artikeln

Publicerad: 2018-02-28 14:12
Kategori: Nyheter
Taggar: Danmark Lagändring Parkering Uppställning