LKW-transport stoppades för otillåtet cabotage

Enligt statistik från EU är cabotagetrafik nästan lika ovanligt som randiga elefanter. Trots detta stoppas den ena cabotagetransporten efter den andra. Och inte helt sällan visar det sig att det handlar om transporter som inte håller sig till de givna reglerna.
I tisdags var det dags igen.

Enligt Eurostat, EU:s statistikbyrå, så utgör inrikestrafiken med utlandsregistrerade dragfordon (cabotage) endast 1,1 procent av den totala marknaden för inrikestransporter. Trots det stoppar den svenska trafikpolisen det ena utlandsregistrerade ekipaget efter det andra i färd med att köra cabotage. Och inte helt sällan otillåtet sådant, vilket vi har rapporterat om ett otal gånger här i vår nättidning.

En speditör som ofta har förekommit i samband med våra artiklar är LKW Walter. Det har handlat om allt från att de anlitade åkerierna har använt sig av förare utan förartillstånd, obetalda vägavgifter och otillåtet cabotage. Under tisdagen gavs anledning att återigen leta upp kontaktuppgifterna till speditörsjätten.
– Vi kunde konstatera att aktuell dragbilen varit i landet längre än vad cabotagereglerna medger samt att den aktuella transporten var en inrikes transport och att bevis för inkommande, internationell transport saknades, berättar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson hos trafikpolisen i Helsingborg.

Trailern hade chauffören, som kör för bulgariska LTT med en hyrd dragbil från Yogi Shped, kopplat i Malmö. Lasten bestod av fordonsdelar på väg till Floby.

Vi tar kontakt med LTT:s vd Drako Dimitrievski som säger det var fel att de fick betala.
– Bilen kom in till Sverige den tredje augusti och fram till den tionde augusti körde den endast två inrikestransporter, säger han.

På grund av brist på uppdrag under semestern, parkerades dragaren och föraren skickades hem.

Den 15 augusti kom en ny förare som kopplade trailern i Malmö för att sedan bli stoppad. Att det saknas dokument, förklarar Drako med att föraren som reste hem tog med sig dessa och på grund av semestertider kunde de inte få fram handlingarna tillräckligt snabbt. Men han garanterar att de faktiskt finns.

Men fordonet har ju ändå inte lämnat landet på tolv dagar och det är tre inrikesresor på sju dagar (efter att ha lossat den internationella lasten) som är tillåtet, säger vi. Det blir tyst en stund.
– Vi får ju lov att köra tre inrikestransporter under sju dagar och vi körde bara två och resten av tiden har bilen stått parkerad och nu skulle vi köra igen, säger han.

Vi får veta att det är vanligt att utländska dragare parkeras en tid och sedan fortsätter att köra och det var så LTT hade gjort.

Det och annat som Drako Dimitrievski berättar gör att det kan misstänkas att han inte har tolkat regelverket rätt, kanske inte ens läst det utan istället gjort som de andra han refererar till och därmed brustit i sitt ansvar.

Drako säger att han nu kommer att sätta sig in reglerna ordentligt eftersom sanktionsavgiften var ett dyrt sätt att få kunskap, men han tänker ändå försöka sig på ett överklagande till Transportstyrelsen. 

Senast Proffs skrev en artikel om ett fordon från Yogi Shped, den gången i den tryckta tidningen, handlade det också om en LKW-transport med fordonsdelar. När vi kontaktar SSHE Manager Gerhard Müller på LKW Walter den här gången, understryker han att mötet med Yogi Shped den 25 mars 2015, ledde till en bestående blockering av företaget.
– De är blockerade i vårt transportplaneringssystem och datorn tillåter ingen i vår organisation att använda dem, säger han.

Müller gör efterfrågningar rörande nu aktuella LTT och baserat på svaren bekräftar han att LTT hyr dragaren av Yogi Shped och att ett kontrakt styrker detta.

LTT kör rundturer för dem mellan Tyskland och Sverige och i LKW:s system syns också en räkning på parkeringsavgift samt väntetid under tiden 10-15 augusti.
– Den 15 augusti tog föraren över trailern på Malmö Kombiterminal, lastad i Tyskland, men tyvärr missade han att få konfirmerat i sina dokument att trailern primärt skeppats från Tyskland och alltså inte är en cabotagetransport, sammanfattar Müller.

– Detta ledde till att sanktionsavgiften dömdes ut tillägger han avslutningsvis. 

Förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, har betalats in till den svenska staten och trailern kunde därefter lossas i Floby med hjälp av en annan dragbil.

Om artikeln

Publicerad: 2017-08-18 17:09
Kategori: Nyheter
Taggar: cabotage LKW Walter LTT Yogi Shped