Så här kan det se ut. Fotot är taget vintertid på polisens kontrollplats i Helsingborg men har i övrigt inget med artikelinnehållet att göra. Foto: Göran Rosengren

Bakslag för motioner om utökad vinterdäckslag

Nokian: ”Däckens kondition viktigast”

Två motioner med önskemål om utökad vinterdäckslag för tunga fordon lämnades utan bifall från riksdagen. Man ville invänta Transportstyrelsens utredning om saken. Utredningen publicerades idag och slår fast att trafiksäkerhetsvinsterna inte går att påvisa och att en utökad lag kan få kostsamma bieffekter.

Riksdagens beslut fattades den 3 maj, men redan den 2 maj var Transportstyrelsens utredning "Vinterdäckskrav för tunga fordon ur ett trafiksäkerhetsperspektiv" (PDF) klar.

Förra utredningen om vinterdäck hade ett framkomlighetsperspektiv, men denna gång var fokuset istället det nämnda. Transportstyrelsen har studerat undersökningar samt annat material och kommit fram till att ett utökat krav på vinterdäck till samtliga axlar inte per automatik skulle innebära en förbättrad trafiksäkerhet.

Även om olycksutvecklingen i Norge har minskat sedan de 2015 införde krav på vinterdäck på alla axlar, menar Transportstyrelsen att analysen indikerar att det är andra för transportsystemet gemensamma faktorer som påverkat detta.

Nyttan med en utökad vinterdäckslag måste även ställas mot kostnaderna det innebär både för samhället och näringslivet. För samhället i form av ohälsa till följd av buller och krav på bullerreducerande åtgärder vilka uppgår till betydande belopp.

Transportstyrelsen väger även in ett tungt miljöperspektiv genom att lyfta kostnader för negativa effekter på miljön som exempelvis ökade koloxidutsläpp.

Sara-Lena Bjälkö, SD, motionerade om att det ska vara vinterdäck på alla axlar på samtliga fordonstyper över 3,5 ton. Hon blev bestört och fann knappt ord när hon läste Transportstyrelsens rapport.
- Bedömningen av kostnader väger således tyngre än människoliv, säger hon. Att Transportstyrelsen inte finner stöd för en utökad vinterdäckslag är ju trams.

Hon ställde sig också frågan om huruvida Transportstyrelsen anser de utredningar, inte minst de norska som ledde till deras införande av den tuffare vinterdäckslagen, i så fall ska ses som felaktiga. Robert Halef, KD, motionerade om vinterdäckskrav på tunga släp och även han reagerade starkt på Transportstyrelsens rapport.
- Jag vidhåller trafiksäkerhetsvärdet i min motion och KD har nu ambitionen att tala med alliansvännerna i hopp om att skapa en gemensam motion för att sätta större tryck på riksdagen, säger Halef.

Teppo Siltanen, forskningschef på Nokian Heavy Tyres i Finland, läser Transportstyrelsen rapport och säger att det är stor skillnad i hur ett fordon beter sig på hala vägar beroende däckens kondition.
- Att bromsa med dåliga däck kan ge uppemot 50 procent längre bromssträcka än om du har bra däck, säger han.

Även de laterala rörelserna (däckets rörelse i sidled, reds anm.) är olika och med så kallade centraleuropeiska däcktyper, kan den laterala rörelsen vara dubbelt så stor jämfört med nordiska däcktyper på alla axlar.

Vad beträffar buller och miljöpåverkan, säger han att det idag inte är så stor skillnad mellan vinter- och sommardäck och att det blir allt vanligare med allrounddäck vilka är tystare och har lågt rullmotstånd.

När han tar upp Norges krav, kommer han in på att de gjorde tester med nya och slitna däck som visade stor skillnad på bromssträckor och att med nya däck på alla axlar, får man bästa effekten.

Detta väcker frågan om huruvida det är specifika vinterdäck på alla axlar som är lösningen, eller om det istället handlar om att ha allrounddäck på alla axlar och att ställa högre krav på ett visst mönsterdjup på samtliga däck.

 

VTI:  "skillnader i grepp mellan odubbade vinterdäck och sommardäck var marginell"

På VTI i Linköping, talar vi med Mattias Hjort som berättar att VTI varit en del av Transportstyrelsens utredning och han bekräftar det myndigheten säger om att tidigare studier av trafiksäkerhetseffekter kopplat till däckval för tunga fordon, inte har kunnat påvisa någon trafiksäkerhetsvinst vid val av vinterdäck istället för sommardäck.

- En förklaring till detta kan vara att skillnaderna i väggrepp mellan sommar- och vinterdäck för tunga fordon på hala underlag har varit alltför liten, säger han.

VTI gjorde jämförande väggreppsstudier på is både år 2000 och 2008 och i båda studierna konstaterades att skillnader i grepp mellan odubbade vinterdäck och sommardäck var marginell, berättar han.
- På snö har vi sett att skillnaden i grepp mellan vinter- och sommardäck på drivaxeln kan vara större, säger han.

År 2013 infördes krav på vinterdäck på drivaxeln för att minska problem med lastbilar som fastnar på grund av halt väglag. Den förändringen säger Hjort, var helt baserad på framkomlighet då inga trafiksäkerhetseffekter av vinterdäck kunnat påvisas.

Förra vintern gjorde VTI på nytt en undersökning av trafiksäkerhet kopplat till däckval vid körning vintertid och den kan man gratis ladda ner på VTI:s hemsida (notat 14-2017).
- Problem med att få in tillräckligt antal enkätsvar samt att en mycket stor andel fordon körs med M+S-märkta däck, gjorde att olycksrisker endast kunde beräknas för dem som kör med vinterdäck på alla axlarna på last- och dragbilar, säger Hjort.

Den olycksrisk som kunde beräknas, var i linje med de tidigare genomförda undersökningarna. Tyvärr framkom det ingen ny information om olycksrisker för dem som kör med sommardäck på vissa axlar, säger han.
- För att få en förbättrad kunskap om huruvida däckvalet trots allt skulle kunna inverka på trafiksäkerheten, skulle det vara intressant att titta närmare på mönsterdjupets betydelse, samt hur mycket det kan skilja i väggrepp på snö och is mellan olika typer av M+S-märkta däck till styraxel och släpvagn, avrundar Mattias Hjort.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 5 Maj 2017, kl 16:52
Kategori: Nyhet
Taggar: Nokian Heavy Tyres, Politik, Riksdagsbeslut, Transportstyrelsen, Vinterdäck, VTI

Polskt åkeri fick känna av effekterna av lagändring om cabotage

I måndags, den 17 juli, trädde den lagändring i kraft som innebär att cabotagetrafiken återigen kan bedömas på det sätt som var tanken när reglerna en gång infördes. I höstas torgförde Transportstyrelsen en ny vägledning, tolkning, som innebar att uppenbara cabotagefuskare slapp undan straff. Proffs besökte Långeberga kontrollplats i måndags för att se om effekterna av lagändringen kunde märkas.

Sven-Erik Alhem:

Skulle körkortsamnesti fungera?

Det går att göra fel på många sätt som förare av motorfordon. En körkortslös 28-åring som framförde en lätt lastbil med två obältade passagerare på motorväg från Stockholm efter starkölsförtäring var inte bara alkoholpåverkad. Han hade också kört mycket fort och använt sin mobiltelefon under färden.

Rättsligt efterspel väntar åkeri efter manipulation

Förarens språkkunskaper försvann hastigt när bilinspektören ställde "fel" frågor, men återkom lika plötsligt när föraren informerades om att han inte kunde bo i bilen innan den tekniska undersökningen gjorts. "Förarens min var obetalbar när han insåg han måste ordna ett boende under tiden, säger bilinspektören." Undersökningen resulterade i dagsböter och ärendet mot åkeriet drivs vidare som företagsbot.

Blev av med körkortet efter omfattande körtidsfusk

I onsdags stoppades en svenskregistrerad maskintransport, hemmahörande i Västmanland, av trafikpolisen i Helsingborg. Att ekipaget var överlastat, kunde konstateras genom att endast titta på det. Men det kom att handla om betydligt mycket mer än enbart överlast...

Semestertider på tidningen Proffs

Vi vill härmed passa på att önska alla våra läsare och annonsörer en riktigt fin och avkopplande sommar. Nu går redaktionen ner i "viloläge" för att med full kraft komma tillbaka igen om några veckor.

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017

14 juli 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017
Stäng

14 juli 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Kranbilsträffen i Halmstad - En riktig höjdare
  • Hundratals ekipage ställde ut på Gillingebanan
  • Lyckad träff på Tånga hed lockade 2 000 besökare
  • Felicia, 23: \"Omväxlande och rolitg - nästan varje dag
  • Full kontroll på Mercedeslastbilen med eget datacenter
  • Allt ska vara grönt hos Gröning
  • Tidig (h)julrusch när Bridgestone kom till Ullared
  • Lastbilsverkstaden i Månkarbo håller bygdens hjul rullande
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant