Så här kan det se ut. Fotot är taget vintertid på polisens kontrollplats i Helsingborg men har i övrigt inget med artikelinnehållet att göra. Foto: Göran Rosengren

Bakslag för motioner om utökad vinterdäckslag

Nokian: ”Däckens kondition viktigast”

Två motioner med önskemål om utökad vinterdäckslag för tunga fordon lämnades utan bifall från riksdagen. Man ville invänta Transportstyrelsens utredning om saken. Utredningen publicerades idag och slår fast att trafiksäkerhetsvinsterna inte går att påvisa och att en utökad lag kan få kostsamma bieffekter.

Riksdagens beslut fattades den 3 maj, men redan den 2 maj var Transportstyrelsens utredning "Vinterdäckskrav för tunga fordon ur ett trafiksäkerhetsperspektiv" (PDF) klar.

Förra utredningen om vinterdäck hade ett framkomlighetsperspektiv, men denna gång var fokuset istället det nämnda. Transportstyrelsen har studerat undersökningar samt annat material och kommit fram till att ett utökat krav på vinterdäck till samtliga axlar inte per automatik skulle innebära en förbättrad trafiksäkerhet.

Även om olycksutvecklingen i Norge har minskat sedan de 2015 införde krav på vinterdäck på alla axlar, menar Transportstyrelsen att analysen indikerar att det är andra för transportsystemet gemensamma faktorer som påverkat detta.

Nyttan med en utökad vinterdäckslag måste även ställas mot kostnaderna det innebär både för samhället och näringslivet. För samhället i form av ohälsa till följd av buller och krav på bullerreducerande åtgärder vilka uppgår till betydande belopp.

Transportstyrelsen väger även in ett tungt miljöperspektiv genom att lyfta kostnader för negativa effekter på miljön som exempelvis ökade koloxidutsläpp.

Sara-Lena Bjälkö, SD, motionerade om att det ska vara vinterdäck på alla axlar på samtliga fordonstyper över 3,5 ton. Hon blev bestört och fann knappt ord när hon läste Transportstyrelsens rapport.
- Bedömningen av kostnader väger således tyngre än människoliv, säger hon. Att Transportstyrelsen inte finner stöd för en utökad vinterdäckslag är ju trams.

Hon ställde sig också frågan om huruvida Transportstyrelsen anser de utredningar, inte minst de norska som ledde till deras införande av den tuffare vinterdäckslagen, i så fall ska ses som felaktiga. Robert Halef, KD, motionerade om vinterdäckskrav på tunga släp och även han reagerade starkt på Transportstyrelsens rapport.
- Jag vidhåller trafiksäkerhetsvärdet i min motion och KD har nu ambitionen att tala med alliansvännerna i hopp om att skapa en gemensam motion för att sätta större tryck på riksdagen, säger Halef.

Teppo Siltanen, forskningschef på Nokian Heavy Tyres i Finland, läser Transportstyrelsen rapport och säger att det är stor skillnad i hur ett fordon beter sig på hala vägar beroende däckens kondition.
- Att bromsa med dåliga däck kan ge uppemot 50 procent längre bromssträcka än om du har bra däck, säger han.

Även de laterala rörelserna (däckets rörelse i sidled, reds anm.) är olika och med så kallade centraleuropeiska däcktyper, kan den laterala rörelsen vara dubbelt så stor jämfört med nordiska däcktyper på alla axlar.

Vad beträffar buller och miljöpåverkan, säger han att det idag inte är så stor skillnad mellan vinter- och sommardäck och att det blir allt vanligare med allrounddäck vilka är tystare och har lågt rullmotstånd.

När han tar upp Norges krav, kommer han in på att de gjorde tester med nya och slitna däck som visade stor skillnad på bromssträckor och att med nya däck på alla axlar, får man bästa effekten.

Detta väcker frågan om huruvida det är specifika vinterdäck på alla axlar som är lösningen, eller om det istället handlar om att ha allrounddäck på alla axlar och att ställa högre krav på ett visst mönsterdjup på samtliga däck.

 

VTI:  "skillnader i grepp mellan odubbade vinterdäck och sommardäck var marginell"

På VTI i Linköping, talar vi med Mattias Hjort som berättar att VTI varit en del av Transportstyrelsens utredning och han bekräftar det myndigheten säger om att tidigare studier av trafiksäkerhetseffekter kopplat till däckval för tunga fordon, inte har kunnat påvisa någon trafiksäkerhetsvinst vid val av vinterdäck istället för sommardäck.

- En förklaring till detta kan vara att skillnaderna i väggrepp mellan sommar- och vinterdäck för tunga fordon på hala underlag har varit alltför liten, säger han.

VTI gjorde jämförande väggreppsstudier på is både år 2000 och 2008 och i båda studierna konstaterades att skillnader i grepp mellan odubbade vinterdäck och sommardäck var marginell, berättar han.
- På snö har vi sett att skillnaden i grepp mellan vinter- och sommardäck på drivaxeln kan vara större, säger han.

År 2013 infördes krav på vinterdäck på drivaxeln för att minska problem med lastbilar som fastnar på grund av halt väglag. Den förändringen säger Hjort, var helt baserad på framkomlighet då inga trafiksäkerhetseffekter av vinterdäck kunnat påvisas.

Förra vintern gjorde VTI på nytt en undersökning av trafiksäkerhet kopplat till däckval vid körning vintertid och den kan man gratis ladda ner på VTI:s hemsida (notat 14-2017).
- Problem med att få in tillräckligt antal enkätsvar samt att en mycket stor andel fordon körs med M+S-märkta däck, gjorde att olycksrisker endast kunde beräknas för dem som kör med vinterdäck på alla axlarna på last- och dragbilar, säger Hjort.

Den olycksrisk som kunde beräknas, var i linje med de tidigare genomförda undersökningarna. Tyvärr framkom det ingen ny information om olycksrisker för dem som kör med sommardäck på vissa axlar, säger han.
- För att få en förbättrad kunskap om huruvida däckvalet trots allt skulle kunna inverka på trafiksäkerheten, skulle det vara intressant att titta närmare på mönsterdjupets betydelse, samt hur mycket det kan skilja i väggrepp på snö och is mellan olika typer av M+S-märkta däck till styraxel och släpvagn, avrundar Mattias Hjort.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 5 Maj 2017, kl 16:52
Kategori: Nyhet
Taggar: Nokian Heavy Tyres, Politik, Riksdagsbeslut, Transportstyrelsen, Vinterdäck, VTI

1 miljon vill sätta stopp för djurtransporter

Under torsdagen deltog Djurens Rätt i en överlämning av mer än 1 miljon namnunderskrifter mot Europas långa och plågsamma djurtransporter. Av de insamlade namnen, som lämnades över till EU-kommissionär Vytenis Andriukaitis, kommer drygt 140 000 från Sverige.

Fluckinger fast för överlast – två gånger!

”Lasten hade placerats felaktigt”

Tips om överlastade maskintransporter på Fluckingers ekipage har under en längre tid strömmat in till både tidningen Proffs och till polisen. Uppgiftslämnarna har ifrågasatt om det verkligen är möjligt att lasta två stora Volvo-maskiner på en trailer.
Nu vet vi. På mindre än en vecka har Göteborgs trafikpolis nämligen stoppat ett och samma ekipage två gånger.

Neste AB:

Regeringens förslag kan stjälpa utsläppsmålet

Regeringen har satt upp mål för hur växthusgasutsläppen från trafiken ska minska genom det så kallade Bränslebytet. Förslaget i budgetpropositionen syftar till att drivmedelsleverantörerna stegvis ska minska utsläppen genom att blanda in allt mer biodrivmedel i bensin och diesel. Producenten Neste välkomnar regeringens ambition att åstadkomma klimatsmartare fordon och bränslen. Samtidigt förbereder regeringen en begränsning av vilka förnybara råvaror som kan användas för att producera biodrivmedel. Det riskerar att minska tillgången till förnybar diesel (HVO) i Sverige, skriver Neste i ett pressmeddelande.

Danskt åkeri förlorar en miljon om året – i bilköer

Inte sällan uppstår köer i trafiken. Anledningarna varierar, till exempel bärgnings- eller vägarbete. När trafiken stannar, får detta ekonomiska effekter för samhället. Ett dansk åkeri på Fyn har räknat ut att de förlorar en förmögenhet, cirka en miljon kronor årligen, när chaufförerna står stilla i en kö på det överbelastade danska vägnätet.

"Pimp my Mack" - nya Anthem-modellen

I förra veckan lanserades under ackompanjemang till häftig hårdrockmusik en kraftigt faceliftad Mack under det nya modellnamnet Anthem. Mack är en del av Volvokoncernen och namnet Anthem syftar på den amerikanska nationalhymnen. Detta för att betona Macks långa och patriotiska historia i Amerika och för att bilarna byggs enbart i USA till skillnad från många av konkurrenterna.

Förare utan tillstånd - med dåligt säkrad last – fick böta 3750 kronor

Åklagaren: ”Därför halveras böterna”

Inget förartillstånd och dålig lastsäkring fick konsekvenser och även om speditören inte är misstänkt för något brott, har de förekommit flera gånger i sammanhang då en poliskontroll renderat i påföljder på olika sätt.

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant