Så här kan det se ut. Fotot är taget vintertid på polisens kontrollplats i Helsingborg men har i övrigt inget med artikelinnehållet att göra. Foto: Göran Rosengren

Bakslag för motioner om utökad vinterdäckslag

Nokian: ”Däckens kondition viktigast”

Två motioner med önskemål om utökad vinterdäckslag för tunga fordon lämnades utan bifall från riksdagen. Man ville invänta Transportstyrelsens utredning om saken. Utredningen publicerades idag och slår fast att trafiksäkerhetsvinsterna inte går att påvisa och att en utökad lag kan få kostsamma bieffekter.

Riksdagens beslut fattades den 3 maj, men redan den 2 maj var Transportstyrelsens utredning "Vinterdäckskrav för tunga fordon ur ett trafiksäkerhetsperspektiv" (PDF) klar.

Förra utredningen om vinterdäck hade ett framkomlighetsperspektiv, men denna gång var fokuset istället det nämnda. Transportstyrelsen har studerat undersökningar samt annat material och kommit fram till att ett utökat krav på vinterdäck till samtliga axlar inte per automatik skulle innebära en förbättrad trafiksäkerhet.

Även om olycksutvecklingen i Norge har minskat sedan de 2015 införde krav på vinterdäck på alla axlar, menar Transportstyrelsen att analysen indikerar att det är andra för transportsystemet gemensamma faktorer som påverkat detta.

Nyttan med en utökad vinterdäckslag måste även ställas mot kostnaderna det innebär både för samhället och näringslivet. För samhället i form av ohälsa till följd av buller och krav på bullerreducerande åtgärder vilka uppgår till betydande belopp.

Transportstyrelsen väger även in ett tungt miljöperspektiv genom att lyfta kostnader för negativa effekter på miljön som exempelvis ökade koloxidutsläpp.

Sara-Lena Bjälkö, SD, motionerade om att det ska vara vinterdäck på alla axlar på samtliga fordonstyper över 3,5 ton. Hon blev bestört och fann knappt ord när hon läste Transportstyrelsens rapport.
- Bedömningen av kostnader väger således tyngre än människoliv, säger hon. Att Transportstyrelsen inte finner stöd för en utökad vinterdäckslag är ju trams.

Hon ställde sig också frågan om huruvida Transportstyrelsen anser de utredningar, inte minst de norska som ledde till deras införande av den tuffare vinterdäckslagen, i så fall ska ses som felaktiga. Robert Halef, KD, motionerade om vinterdäckskrav på tunga släp och även han reagerade starkt på Transportstyrelsens rapport.
- Jag vidhåller trafiksäkerhetsvärdet i min motion och KD har nu ambitionen att tala med alliansvännerna i hopp om att skapa en gemensam motion för att sätta större tryck på riksdagen, säger Halef.

Teppo Siltanen, forskningschef på Nokian Heavy Tyres i Finland, läser Transportstyrelsen rapport och säger att det är stor skillnad i hur ett fordon beter sig på hala vägar beroende däckens kondition.
- Att bromsa med dåliga däck kan ge uppemot 50 procent längre bromssträcka än om du har bra däck, säger han.

Även de laterala rörelserna (däckets rörelse i sidled, reds anm.) är olika och med så kallade centraleuropeiska däcktyper, kan den laterala rörelsen vara dubbelt så stor jämfört med nordiska däcktyper på alla axlar.

Vad beträffar buller och miljöpåverkan, säger han att det idag inte är så stor skillnad mellan vinter- och sommardäck och att det blir allt vanligare med allrounddäck vilka är tystare och har lågt rullmotstånd.

När han tar upp Norges krav, kommer han in på att de gjorde tester med nya och slitna däck som visade stor skillnad på bromssträckor och att med nya däck på alla axlar, får man bästa effekten.

Detta väcker frågan om huruvida det är specifika vinterdäck på alla axlar som är lösningen, eller om det istället handlar om att ha allrounddäck på alla axlar och att ställa högre krav på ett visst mönsterdjup på samtliga däck.

 

VTI:  "skillnader i grepp mellan odubbade vinterdäck och sommardäck var marginell"

På VTI i Linköping, talar vi med Mattias Hjort som berättar att VTI varit en del av Transportstyrelsens utredning och han bekräftar det myndigheten säger om att tidigare studier av trafiksäkerhetseffekter kopplat till däckval för tunga fordon, inte har kunnat påvisa någon trafiksäkerhetsvinst vid val av vinterdäck istället för sommardäck.

- En förklaring till detta kan vara att skillnaderna i väggrepp mellan sommar- och vinterdäck för tunga fordon på hala underlag har varit alltför liten, säger han.

VTI gjorde jämförande väggreppsstudier på is både år 2000 och 2008 och i båda studierna konstaterades att skillnader i grepp mellan odubbade vinterdäck och sommardäck var marginell, berättar han.
- På snö har vi sett att skillnaden i grepp mellan vinter- och sommardäck på drivaxeln kan vara större, säger han.

År 2013 infördes krav på vinterdäck på drivaxeln för att minska problem med lastbilar som fastnar på grund av halt väglag. Den förändringen säger Hjort, var helt baserad på framkomlighet då inga trafiksäkerhetseffekter av vinterdäck kunnat påvisas.

Förra vintern gjorde VTI på nytt en undersökning av trafiksäkerhet kopplat till däckval vid körning vintertid och den kan man gratis ladda ner på VTI:s hemsida (notat 14-2017).
- Problem med att få in tillräckligt antal enkätsvar samt att en mycket stor andel fordon körs med M+S-märkta däck, gjorde att olycksrisker endast kunde beräknas för dem som kör med vinterdäck på alla axlarna på last- och dragbilar, säger Hjort.

Den olycksrisk som kunde beräknas, var i linje med de tidigare genomförda undersökningarna. Tyvärr framkom det ingen ny information om olycksrisker för dem som kör med sommardäck på vissa axlar, säger han.
- För att få en förbättrad kunskap om huruvida däckvalet trots allt skulle kunna inverka på trafiksäkerheten, skulle det vara intressant att titta närmare på mönsterdjupets betydelse, samt hur mycket det kan skilja i väggrepp på snö och is mellan olika typer av M+S-märkta däck till styraxel och släpvagn, avrundar Mattias Hjort.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 5 Maj 2017, kl 16:52
Kategori: Nyhet
Taggar: Nokian Heavy Tyres, Politik, Riksdagsbeslut, Transportstyrelsen, Vinterdäck, VTI

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant