Så här kan det se ut. Fotot är taget vintertid på polisens kontrollplats i Helsingborg men har i övrigt inget med artikelinnehållet att göra. Foto: Göran Rosengren

Bakslag för motioner om utökad vinterdäckslag

Nokian: ”Däckens kondition viktigast”

Två motioner med önskemål om utökad vinterdäckslag för tunga fordon lämnades utan bifall från riksdagen. Man ville invänta Transportstyrelsens utredning om saken. Utredningen publicerades idag och slår fast att trafiksäkerhetsvinsterna inte går att påvisa och att en utökad lag kan få kostsamma bieffekter.

Riksdagens beslut fattades den 3 maj, men redan den 2 maj var Transportstyrelsens utredning "Vinterdäckskrav för tunga fordon ur ett trafiksäkerhetsperspektiv" (PDF) klar.

Förra utredningen om vinterdäck hade ett framkomlighetsperspektiv, men denna gång var fokuset istället det nämnda. Transportstyrelsen har studerat undersökningar samt annat material och kommit fram till att ett utökat krav på vinterdäck till samtliga axlar inte per automatik skulle innebära en förbättrad trafiksäkerhet.

Även om olycksutvecklingen i Norge har minskat sedan de 2015 införde krav på vinterdäck på alla axlar, menar Transportstyrelsen att analysen indikerar att det är andra för transportsystemet gemensamma faktorer som påverkat detta.

Nyttan med en utökad vinterdäckslag måste även ställas mot kostnaderna det innebär både för samhället och näringslivet. För samhället i form av ohälsa till följd av buller och krav på bullerreducerande åtgärder vilka uppgår till betydande belopp.

Transportstyrelsen väger även in ett tungt miljöperspektiv genom att lyfta kostnader för negativa effekter på miljön som exempelvis ökade koloxidutsläpp.

Sara-Lena Bjälkö, SD, motionerade om att det ska vara vinterdäck på alla axlar på samtliga fordonstyper över 3,5 ton. Hon blev bestört och fann knappt ord när hon läste Transportstyrelsens rapport.
- Bedömningen av kostnader väger således tyngre än människoliv, säger hon. Att Transportstyrelsen inte finner stöd för en utökad vinterdäckslag är ju trams.

Hon ställde sig också frågan om huruvida Transportstyrelsen anser de utredningar, inte minst de norska som ledde till deras införande av den tuffare vinterdäckslagen, i så fall ska ses som felaktiga. Robert Halef, KD, motionerade om vinterdäckskrav på tunga släp och även han reagerade starkt på Transportstyrelsens rapport.
- Jag vidhåller trafiksäkerhetsvärdet i min motion och KD har nu ambitionen att tala med alliansvännerna i hopp om att skapa en gemensam motion för att sätta större tryck på riksdagen, säger Halef.

Teppo Siltanen, forskningschef på Nokian Heavy Tyres i Finland, läser Transportstyrelsen rapport och säger att det är stor skillnad i hur ett fordon beter sig på hala vägar beroende däckens kondition.
- Att bromsa med dåliga däck kan ge uppemot 50 procent längre bromssträcka än om du har bra däck, säger han.

Även de laterala rörelserna (däckets rörelse i sidled, reds anm.) är olika och med så kallade centraleuropeiska däcktyper, kan den laterala rörelsen vara dubbelt så stor jämfört med nordiska däcktyper på alla axlar.

Vad beträffar buller och miljöpåverkan, säger han att det idag inte är så stor skillnad mellan vinter- och sommardäck och att det blir allt vanligare med allrounddäck vilka är tystare och har lågt rullmotstånd.

När han tar upp Norges krav, kommer han in på att de gjorde tester med nya och slitna däck som visade stor skillnad på bromssträckor och att med nya däck på alla axlar, får man bästa effekten.

Detta väcker frågan om huruvida det är specifika vinterdäck på alla axlar som är lösningen, eller om det istället handlar om att ha allrounddäck på alla axlar och att ställa högre krav på ett visst mönsterdjup på samtliga däck.

 

VTI:  "skillnader i grepp mellan odubbade vinterdäck och sommardäck var marginell"

På VTI i Linköping, talar vi med Mattias Hjort som berättar att VTI varit en del av Transportstyrelsens utredning och han bekräftar det myndigheten säger om att tidigare studier av trafiksäkerhetseffekter kopplat till däckval för tunga fordon, inte har kunnat påvisa någon trafiksäkerhetsvinst vid val av vinterdäck istället för sommardäck.

- En förklaring till detta kan vara att skillnaderna i väggrepp mellan sommar- och vinterdäck för tunga fordon på hala underlag har varit alltför liten, säger han.

VTI gjorde jämförande väggreppsstudier på is både år 2000 och 2008 och i båda studierna konstaterades att skillnader i grepp mellan odubbade vinterdäck och sommardäck var marginell, berättar han.
- På snö har vi sett att skillnaden i grepp mellan vinter- och sommardäck på drivaxeln kan vara större, säger han.

År 2013 infördes krav på vinterdäck på drivaxeln för att minska problem med lastbilar som fastnar på grund av halt väglag. Den förändringen säger Hjort, var helt baserad på framkomlighet då inga trafiksäkerhetseffekter av vinterdäck kunnat påvisas.

Förra vintern gjorde VTI på nytt en undersökning av trafiksäkerhet kopplat till däckval vid körning vintertid och den kan man gratis ladda ner på VTI:s hemsida (notat 14-2017).
- Problem med att få in tillräckligt antal enkätsvar samt att en mycket stor andel fordon körs med M+S-märkta däck, gjorde att olycksrisker endast kunde beräknas för dem som kör med vinterdäck på alla axlarna på last- och dragbilar, säger Hjort.

Den olycksrisk som kunde beräknas, var i linje med de tidigare genomförda undersökningarna. Tyvärr framkom det ingen ny information om olycksrisker för dem som kör med sommardäck på vissa axlar, säger han.
- För att få en förbättrad kunskap om huruvida däckvalet trots allt skulle kunna inverka på trafiksäkerheten, skulle det vara intressant att titta närmare på mönsterdjupets betydelse, samt hur mycket det kan skilja i väggrepp på snö och is mellan olika typer av M+S-märkta däck till styraxel och släpvagn, avrundar Mattias Hjort.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 5 Maj 2017, kl 16:52
Kategori: Nyhet
Taggar: Nokian Heavy Tyres, Politik, Riksdagsbeslut, Transportstyrelsen, Vinterdäck, VTI

GÄSTKRÖNIKA - HÄR STANNAR SVERIGE

Snart kommer det!

Vägpaketet som varit på väg ska presenteras i morgon, vi får nu se hur man tänkt nere i Bryssel.
Paketets ankomst har föranletts av massa alternativ fakta, vi i HSS har hållit oss avvaktande och lyssnat på våra källor, då man från deras håll säger att det varit helt tyst om vad det innehåller.

M och MP förklarar ”förvirrande” EU-röstning

När Transportutskottets resolution förra veckan röstades igenom i EU-parlamentet, uppstod frågetecken kring hur Moderaterna och Miljöpartiet röstat.
Vi har frågat hur de tänkte.

Nyktert vid storkontroll i Storuman – men...

En grov olovlig körning och en manipulerad skrivare

En gemensam storkontroll i norra Sverige ledde till ett par ingripanden för tunga ekipage, men det fanns annat som glädjande nog lyste med sin frånvaro den dagen.

Lastbilar i hundratal på väg mot Gillingebanan

Idag öppnar Stockholm Truck Meet

Idag, fredag, slår Stockholm Truck Meet upp portarna för årets lastbilsutställning. Lastbilar, pickups, motorcyklar och entreprenadmaskiner i hundratal står redo för att möta publiken – och juryn.

Snabb turk utan färdskrivarblad klampades

Poliserna var på utbildning igår den 23 maj, men det hindrade inte bilinspektörerna i Västerås att själva ha koll på trafiken och redan på morgonen tog man in två ekipage på kontrollplats Karleby som båda gav utdelning av den lite ovanliga arten.

20 ton motordelar på väg till Skövde – med full chaufför

Speditören: ”Det var verkligen en viktig transport”

Trafiknykterhetens Dag i torsdags blev allt annat en nykter tillställning på de skånska vägarna. Polisen utförde under några eftermiddags- och kvällstimmar fordons- och förarkontroll på olika platser i trakterna runt Helsingborg. Åtta rattfyllor, bland annat en långtradarchaufför på väg till Skövde med motordelar, kunde polisen sätta stopp för. 

Jubel om ”Vägtransportpaket” riskerar fastna i halsen

Rosengren: ”Vad vill M och MP – egentligen?”

Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora Vägtransportpaket, röstades ännu en gång igenom i sin helhet när parlamentet i plenum i Strasbourg sade sitt den 18 maj. Det talas om optimism och pessimism, men mindre om hur våra svenska politiker röstade om resolutionen. Det har vi tagit reda på.

Sminktransport med bromsproblem klampades

Damerna i Enköping får vänta med att gå på fest tills sminket som fastnade i Västerås kommer fram till Enköping.

PROFFS WEBB-TV

Racetruck och gamla pärlor tar sikte på Ring Knutstorp

För 32 år sedan kördes Sveriges första truckrace här. Nu är man tillbaka på platsen för att åter släppa de gamla hästkrafterna lösa på banan. Det rustas nämligen för premiär av evenemanget Old Trucks on Track som man hoppas ska bli en årligt återkommande familjefest. Proffs har besökt arrangörerna på plats på "ringen". Se tv-inslaget!

Ett skepp kommer lastat - med utlandschaufförer

De var stolta över sitt yrke och de hjälpte varandra. Sammanhållningen var emellanåt nödvändig för att klara sig i de främmande länder de körde i. Idag är det få svenska utrikesförare kvar, men bland dem som finns är sammanhållningen fortfarande påtaglig när de två gånger om året träffas för att ha roligt och tala gamla minnen.

Sveriges första eldrivna lastbil för elväg är registreringsbesiktigad

Sveriges första helt eldrivna lastbil för elväg har genomgått en registreringsbesiktning på Bilprovningen - och godkänts. Detta är en milstolpe i utvecklingsprojektet eRoadArlanda som syftar till att långsiktigt förverkliga målet om hållbara transporter via elvägar.

Olaglig körning kostade 350 000 i Danmark – i Sverige hade de gått fria

Rätten i danska Kolding dömde idag ett danskt åkeri och dess polska dotterbolag till böter om totalt 260 000 danska kronor, vilket motsvarar cirka 350 000 svenska.

”Bring-broder” körde mer än ett dygn – vilade i 2,5 timme

Två bröder och tillika chaufförer har på senare tid dykt upp i mindre smickrande sammanhang i Norge. Båda kör för Bring och har därför i norsk media kommit att kallas "Bröderna Bring". Nu skriver Tungt.no ännu ett kapitel i Bröderna Brings bok då en av männen återigen blivit ertappad med att ha brutit mot lagar och regler...

Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse

Riksdagen lämnade i maj två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall och hänvisade till Transportstyrelsens utredning. I den utredningen har man även analyserat den norska vinterdäckslagen som infördes 2015 och som även kräver fem millimeters mönsterdjup. Men enligt Transportstyrelsen har man inte kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav.
- Du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern, kontrar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen i Norge.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017

12 maj 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Normhållarnas tidevarv synes vara ute””

Nu har vi blivit medvetna också i Sverige om vår sårbarhet. Vadå om, frågar du kanske? Jo, nu har vi fått erfara att ett "riktigt" terrordåd (i skrivande stund alltjämt på misstankebasis) kan drabba också oss. Efter det ödesdigra dramat med den framrusande, tillgripna lastbilen på Drottninggatan i Stockholm där flera människor så tragiskt dödades och skadades, kommer alla säkerhetsarrangemang och krav på hårdare tag att öka.
Och vi har också till fullo insett att ett tungt fordon i fel sammanhang kan vara ett otäckt och verkningsfullt mordvapen.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017
Stäng

12 maj 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Donnez nya - ett Mercedesbygge i hästväg
  • Artisten som känner stolthet över att vara chaufför
  • Kurvor med fel lutning en dödsfara
  • Det här gäller för resor till och från lastbilen
  • Elev stoppades av polisen 40 gånger - samma dag!
  • Johan blir aldrig \"lack\" på sitt jobb
  • Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant