Sveriges Åkeriföretag

Listar alla artiklar taggade med: Sveriges Åkeriföretag

Fossilfri konkurrenskraft kräver tuffare beslut

1 mars kom Trafikanalys betänkande om hur introduktionen av tunga fordon med låga utsläpp ska främjas. Förslaget bygger på en statlig premie, vilket kan vara en del av en större lösning. Men är det rimligt att åkerinäringen ska driva infrastrukturfrågor som utbyggnad av alternativa bränslen?
Gelins KGK

Fundamental förändring i drivmedelspolitiken bakom ökade lastbilsutsläpp

Lastbilstrafiken står för sju procent av Sveriges utsläpp enligt Sveriges officiella statistik. Enligt preliminära siffror för 2018 har utsläppen från hela transportsektorn ökat med 0,5 procent. Det beror på ökad trafik och en fundamental förändring i drivmedelspolitiken, skriver Sveriges Åkeriföretag som under onsdagen presenterar sin färdplan för fossilfrihet.
VBG onspot

Sveriges Åkeriföretag nöjd med att Eneroth fortsätter som infrastrukturminister

Tomas Eneroth (S) fortsätter som infrastrukturminister och ett nytt departement för infrastruktur inrättas. Sveriges Åkeriföretag gratulerar Eneroth till fortsatt förtroende i denna nyckelfunktion för Sveriges framtid.
Wabco

SÅ efterlyser fler chaufförer och ett fungerande kontrollsystem

När konkurrensen från utländska aktörer började påverka svenska åkerier i början av 2000-talet, rekommenderade Sveriges Åkeriföretag, SÅ, sina medlemsåkerier att anställa utländska förare som ett sätt att möta åkerier från länder med lägre omkostnader. Var det ett bra beslut – och hur kan det ha påverkat situationen som råder idag? Vi ställer frågorna till SÅ:s ordförande.
Gelins KGK

Kan kör- och vilotiderna kontrolleras eller inte?

Några dagar efter att polisens verktyg för kontroll av kör- och vilotider, Octet, inte längre får användas ute på fält utan ersätts av en annan produkt, hör läsare av sig till Proffs och säger att de har läst i andra tidningar att polisen sedan i lördags inte längre kan kontrollera färdskrivardata på ett effektivt sätt. Stämmer uppgiften? Både ja och nej!
Daf

SÅ välkomnar beslut om vinterdäck och EU-trailers

Regeringen vill öka trafiksäkerheten på de svenska vägarna och här därför beslutat att även tunga fordon ska ha vinterdäck på samtliga hjul. Regleringen gäller både svenska och utländska fordon. Regeringen har också fattat beslut om att Transportstyrelsen ska se över trafiksäkerheten för korta dragbilar, så kallade ”EU-trailers” eller ”EU-dragbilar”.
Daf

Nytt verktyg för chaufförer i kampen mot människohandel

På onsdag, den 7 februari, lanseras ett nytt digitalt verktyg som syftar till att ge kunskap och stöttning i att våga tipsa polisen vid misstanke om prostitution och människohandel. Initiativet kommer från Länsstyrelsen Värmland, Polisen region Bergslagen och Sveriges Åkeriföretag.

Wabco

Morell lämnar SÅ för nystartat serviceföretag

Thomas Morell lämnar Sveriges Åkeriföretag för att istället börja arbeta som sakkunnig på Åkaren i Sverige AB, ett nytt serviceföretag för svensk åkerinäring.

Gelins KGK

Sveriges Åkeriföretag:

Oklart om kombitrafik – trots EU-beslut

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
? Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Sveriges Åkeriföretag: ”Skarpare krav måste gälla även vid kombitransporter”

Arbetsmarknadsdepartementet föreslår flera förändringar i utstationeringslagen. Sveriges Åkeriföretag, SÅ, uppskattar att cabotagetransporter ska omfattas av samma lagkrav. Men även kombitransporterna måste ingå, för att minska den osunda konkurrensen inom vägtransporterna.

Daf