Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet

Listar alla artiklar taggade med: Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet

Läget katastrofalt för tåggodset

Godstrafiken med tåg missgynnas av staten och utsätts för ojust konkurrens av utländska lastbilar och chaufförer som inte betalar skatt till Sverige. Den tunga lastbilstrafiken betalar inte sina kostnader för vägslitage, olyckor och luftföroreningar.

Politikerna: Mer gods på järnväg, men...

Trafikverket kan knäcka godstågstrafiken

Trafikverket arbetar ihärdigt för att införa ERTMS med signaler i loket, istället för vårt ATC med signaler efter banan, trots att det fungerar bra och trots att det inte är det mest angelägna investeringsobjektet med järnvägens tillstånd.
DEBATTARTIKEL

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet:

”74-tons lastbilar omöjliggör tåggods”

Miljön har varit ett starkt skäl för att tillåta 74 tons lastbilar på delar av det svenska vägnätet. Tunga lastbilar påstås dessutom sänka fraktkostnader och stärka näringslivets konkurrenskraft. Men att miljön skulle bli bättre av tyngre fordon, håller Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet inte med om. Inte heller tror man att fraktkostnaderna kan sjunka. ”Med återuppbyggd logistik och rättvisa konkurrensvillkor kostar järnvägsfrakt bara bråkdelen av frakt med lastbil”, skriver man i en debattartikel som du kan läsa i sin helhet här:

Järnvägsfrämjandet ryter till mot ”laglöst cabotage”

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet stämmer nu in i debatten om den osunda konkurrensen på landets vägar. De konstaterar, liksom vägtransportbranschen, att många utländska dragbilar sällan eller aldrig lämnar Sverige. Detta får effekter även för järnvägstrafiken. Man vill att Polisen får resurser för att kunna övervaka att cabotagereglerna följs och för att beivra brott mot dem. ”Som det nu är ges det stöd till laglös verksamhet”, skriver man i ett pressmeddelande. Läs pressmeddelandet i sin helhet: