Bo Ericsson

Listar alla artiklar taggade med: Bo Ericsson

Intryckt batterilåda. Foto: Fordonsjuristen.

Besiktning och kontroll av skador på elbilsbatterier nödvändigt

Utvecklingen mot fler elfordon på svenska vägar innebär inte bara nya möjligheter utan ställer också helt nya krav på verkstäder, försäkringsbolag och besiktningsföretag. En av de mest kritiska aspekterna är kontroll av elbilsbatterier vilket är viktigt för att bedöma skador och funktion på högvoltsbatterier. Än viktigare blir det om fordonet varit inblandat i en olycka. Frågan är hur kontrollerna ska genomföras och av vem.
  Från vänster Bo Ericsson och Tommy Carnebo som föreläste om den skadade elbilens resa från olycksplats till skadeverkstad. Foto: Fordonsjuristen.

Risker med skadade elbilar kräver ny kunskap

Risker med skadade elbilar kräver ny kunskap och korrekt handhavande. Bo Ericsson, Fordonsjuristen och Tommy Carnebo, specialist på risker med EV fordon från Dafo Vehicle Fire Protection, föreläste om den skadade elbilens resa från olycksplats till skadeverkstad. Deltagarna på webbinariet var skadeverkstäder, kommuner, försäkringsbolag och bärgare. Dessa kommer i kontakt med det skadade elfordon och ska agera, men har olika förutsättningar att förhålla sig till.
Litiumjonbatteri. Foto: Bo Ericsson, Fordonsjuristen.

EU-direktiv ”eviga livet” för elbilsbatterier?

Batteriåtervinning håller på att bli en miljardindustri och många vill vara med och slåss om kakan. Det mest hållbara vi kan göra är självklart att reparera och låta batterier leva så länge som möjligt. Den förväntade livslängden för elbilsbatterierna har vida överskridit de första förutsägelserna. ”Därmed kommer mängden kasserade batterier att öka kraftigt först om några år”, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.