Reaktionerna inom Här stannar Sverige (HSS), på beskedet om trafikpolisen i region Syds nära förestående överflyttning till lokalpolisen, lät inte vänta på sig.
- Vi har haft telefonkonferens och kommit fram till att vi nu är beredda att ta ytterligare ett steg för att markera vår ståndpunkt, förklarar Michael Högberg, en av medlemmarna i HSS administrativa grupp.
Trafikpolisen
Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
Dråpslag för branschen när trafikpolisen i region Syd flyttas över till lokalpolisen
Vi kommer inte att kunna leva upp till vårt samhällsansvar
Redan långt innan polisens omorganisation sjösattes den 1 januari i år, spreds en oro inom landets trafikpoliskår att framtiden för den egna verksamheten skulle bli allt annat än ljus. Många befarade att trafikpolisen skulle läggas in under den lokala ordningspolisen på respektive verksamhetsort. Att man därmed skulle tvingas jobba med andra verksamheter såsom renodlade ordningspolisuppgifter och att värdefull specialkompetens på så sätt skulle gå förlorad. Nu tror man inom trafikpolisen att omläggningen blir verklighet inom en mycket snar framtid i region Syd.
Likabehandlingsprincipen – en illa vald benämning
Ekipage körde iväg efter 24 timmars klampning – utan att betala
Tre ekipage klampas i Västmanland, men avgifterna uteblir. När de låses upp, kör två av dem iväg. Även i Helsingborg nyligen, betalades inte avgiften in inom ramen för den 24-timmarsbegränsning som gäller, men i det fallet stannade ekipaget kvar och förskottet betalades.
Kräver besked om trafikpolisen:
Här stannar Sverige skickar öppet brev till Ygeman
Här stannar Sverige, HSS, har i ett öppet brev ställt frågor till inrikesminister Anders Ygeman (S). I brevet undrar man bland annat vad Ygeman tänker göra för att förhindra att trafikpolisen ska försvinna.
HSS funderar bland annat på vad ministern tänker göra för att minska den brottslighet som försiggår på det svenska vägnätet.
Scania om olaglig transport: ”Ett avtalsbrott”
Nyligen stoppades i Helsingborg det fyrtionde olaga cabotageekipaget som renderade i krav på förskottsbetalning av sanktionsavgiften. Dessutom saknade den makedonska föraren förartillstånd. Vem som beställt transporten och i hur många led den sålts vidare, vet vi ännu inte. Scania ser allvarligt på det inträffade och har agerat.
Komplett lass vevaxlar till Scania var olagligt cabotage
I onsdags stoppades Sveriges fyrtionde olagliga cabotage som slutat med krav på förskottsbetalning om 40 000 kronor i sanktionsavgift. Och pengar fick man från det bulgariska åkeriet ? även den här gången. På trailern hade chauffören ett komplett lass vevaxlar ? till Scania i Södertälje.
Två förare i samma lastbil – ingen fick köra
En ledig chaufför och tillika Proffsläsare, promenerade i morse med sin hund längs polishuset i Helsingborg. Utanför myndigheten noterar han ett bulgariskt lastbilsekipage med hjulklampar. Han fotograferar ekipaget och skickar bilden till redaktionen, med den korta frågan, "Vad har hänt här, tro?".
Polisen – en självkannibaliserande organisation
Trafikpoliser behövs i allra högsta grad
Åtal mot företrädare för arbetsgivare för arbetsmiljöbrott som grundar sig på mobbning av en arbetstagare på den arbetsplats arbetsgivare ansvarar för är inte vanliga. Eller rättare sagt de är så ovanliga att jag bara erinrar mig ? just nu i alla fall ? ett enda rättsfall. Östersunds tingsrätt fann två chefer i en kommun skyldiga till arbetsmiljöbrott innefattande vållande till en socialsekreterares självmord.