Utmaningen innebar att två självkörande lastbilar körde mot varandra i perfekt synkronisering för att skapa ett tidsfönster på mindre än en sekund, tillräckligt för att en professionell mountainbikecyklist skulle kunna hoppa genom öppningen mellan dem. Den kulminerade när Red Bull-atleten Matt Jones, som första människa i världen, lyckades hoppa mellan de två självkörande fordonen.
Bedriften förenade kreativitet, ingenjörskonst i världsklass och beslutsamhet hos teamen från Scania, Red Bull och PlusAI då en ”omöjlig” vision förvandlades till verklighet. Utmaningen planerades och genomfördes med minutiös precision, med hjälp av avancerad mjukvaruutveckling, otaliga träningstillfällen och säkerhetskontroller som pågick under flera månader.
Scanias autonoma lösningar för transportsektorn omdefinierar säkerhet, effektivitet och hållbarhet. Företagets uppdrag är att driva omställningen till ett hållbart transportsystem, och autonom teknik är en central del av detta.
Scanias autonoma lösningar för gruvdrift och hub-till-hub-logistik ska öka effektiviteten och säkerheten, sänka driftkostnaderna och minimera miljöpåverkan samtidigt som de hjälper till att hantera den globala förarbrist som utgör en verklig utmaning för många kunder.
Tekniken är inte längre en framtidsvision. Scanias autonoma gruvlastbilar finns redan tillgängliga för kunder och det är bara början. Självkörande teknik kommer snart även att rulla på motorvägar vilket möjliggör hub-till-hub-transporter. Scania har redan aktivt testar denna teknik på europeiska vägar med säkerhetsförare i samarbete med det Silicon Valley-baserade företaget PlusAI.
Kombinationen av lastbilar i världsklass och Scanias interna mjukvarukompetens tillsammans med den avancerade AI-baserade tekniken från PlusAI, förbereder för att leverera säkra, skalbara och fabriksbyggda autonoma lösningar för vägtransporter.
Se utmaningen och läs mer om hur Scanias lastbilar möjliggjorde den här.


