Projektet genomförs som en del av Future Mobility-programmet, finansierat av Vinnova. Syftet är att ta fram kunskap och data som kan hjälpa amerikanska beslutsfattare att bedöma om konduktiva elvägssystem (ERS) kan bli en skalbar lösning för att minska utsläppen från transportsektorn. Projektstart sker i november 2025.
Studien leds av Jakob Rogstadius på RISE (Research Institutes of Sweden) och samlar partners från både Sverige och USA. RISE ansvarar för koordineringen av projektet och anpassar sitt avancerade simuleringsverktyg MOSTACHI till amerikanska förhållanden för att analysera trafikmönster, energianvändning och ekonomiska effekter.
Elonroad bidrar med teknisk kunskap och erfarenhet från tidigare och pågående projekt, och tillför verkliga driftdata från konduktiva elvägar i olika miljöer.
Pennsylvania Turnpike Commission fungerar som slutanvändare. Kommissionen bidrar med infrastruktur och trafikdata, samt sprider resultaten via ett nätverk av amerikanska transportmyndigheter.
Michael Baker International (MBI), PA Turnpikes generella tekniska rådgivare, leder de operativa analyserna och bidrar med ytterligare finansiering för att säkerställa att studien möter behoven hos vägoperatörer och beslutsfattare.
Per Löfberg, senior project manager på Elonroad.
– Man kan säga att vi hjälper USA att hitta sin nyckel till den elektriska motorvägen, säger han.
Genom att dela sina erfarenhet av konduktiv ERS vill man bidra till ett gemensamt kunskapsbygge med USA för att utforska hur elvägsteknik kan stödja framtidens mobilitet.
Vägtransporter står för 23 procent av USA:s utsläpp av växthusgaser vilket gör elektrifiering till en central del av omställningen.
Tidigare forskning i USA har främst fokuserat på induktiv laddning. I denna studie utvärderas för första gången i större skala den konduktiva laddtekniken bakom Elonroads lösning. Konduktiva elvägar möjliggör effektiv och kostnadseffektiv energiöverföring med hög effekt och passar både personbilar och tunga lastbilar.


