"En balans mellan teknik och välutbildade förare är viktig," säger Girteka. Foto: Girteka "En balans mellan teknik och välutbildade förare är viktig," säger Girteka. Foto: Girteka

Girteka: ”EU-förordningar minskar trafikolyckor”

Strävan efter Nollvisionen, EU:s ambitiösa mål om noll dödsfall och allvarliga skador på europeiska vägar senast 2050, har satt trafiksäkerheten under lupp. Medan infrastruktur och förarutbildning är avgörande har fokus i allt högre grad skiftat till att standardisera säkerhetsteknik i alla nya fordon.

Den strävan är tydlig i EU:s allmänna säkerhetsförordning (GSR), ett omfattande regelverk utformat för att kräva avancerade säkerhetsfunktioner, skriver Girteka Logistics i ett pressmeddelande.

Men i en bransch som fokuserar på effektivitet och kostnad kvarstår en kritisk fråga: Gör dessa regler verkligen någon påtaglig skillnad i verkligheten eller är de helt enkelt en övning i efterlevnad? För Europas största tillgångsbaserade logistikföretag Girteka är svaret ett rungande ja och de operativa uppgifterna ger bevis på det.

Den allmänna säkerhetsförordningen (General Safety Regulation, GSR) infördes för att avsevärt minska den mänskliga felfaktorn som orsakar upp till 90 procent av alla trafikolyckor. Målet är att göra fordon säkrare och bättre skydda både passagerare och oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister.

Avgörande för logistiksektorn var att tidsfristen i juli 2024 krävde att alla nya lastbilar och bussar skulle ha en sofistikerade avancerade förarstödsystem (ADAS). Dessa numera obligatoriska tekniker inkluderar dödavinkeldetektering, avancerade nödbromssystem (AEB), filhållningsassistans, intelligent hastighetshjälp och övervakning av förartrötthet och uppmärksamhet.

Dessa regler utgör grunden för framtida säkerhetsinnovationer och banar väg för kommande EU-initiativ med fokus på förbättrade standarder för direktsikt (DVS) och den vidare utvecklingen av ADAS mot automatiserade körfunktioner.

Enligt Eurostat registrerades över 4 miljoner lastbilar i EU år 2024, en ökning med 1 procent jämfört med föregående år. Under samma år stod fordon med en högsta tillåten lastvikt på mer än 30 ton för 83,1 procent av EU:s totala godstransporter i tonkilometer (tkm).

En av grundpelarna i de trafiksäkerhetsreformer som infördes genom mobilitetspaketet är att nya säkerhetsfunktioner kommer att bli obligatoriska i nytillverkade lastbilar. Den goda nyheten, enligt Eurostats uppgifter, är att tunga lastbilar som är yngre än två år stod för 20,2 procent av den totala vägtransporten i EU med en tonkilometerökning på 6,2 procent jämfört med föregående år. Fordon mellan två och fem år hade däremot den högsta marknadsandelen, 39,8 procent, en minskning med 2,8 procent jämfört med föregående år.

GSR har accelererat utbyggnaden av teknik som tidigare var valfri såsom avancerade versioner av avancerade nödbromssystem (AEB) som kan upptäcka fotgängare och cyklister och mer sofistikerade filhållningsassistanssystem som aktivt ingriper. Tillverkare följer inte bara reglerna utan många konkurrerar om att överträffa dem. För dem har säkerhetsinnovation blivit en strategisk differentieringsfaktor.

Scania sade exempelvis att även om EU hade krävt att nya lastbilar från och med juli 2024 ska uppfylla kraven hade tillverkarens lastbilar redan ”det mesta av den nödvändiga säkerhetsassistanstekniken”. DAF lovade att varje modell i deras lastbilssortiment ska uppfylla GSR:s första fas som inkluderar aktiva och passiva säkerhetsfunktioner. Den förra inkluderar avancerade förarassistanssystem (ADAS) som kollisionsvarningssystem, filbytesvarningssystem, nödbromsljus, DAF sido- och svängassistans och DAF:s avancerade nödbromssystem.

Volvo har bedömt att de nya säkerhetsföreskrifterna skulle rädda liv och Anna Wrige Berling, trafik- och produktsäkerhetschef på Volvo Lastvagnar, förutspådde att mer aktiv säkerhetsteknik kunde vara på gång inom en snar framtid.

På längre sikt kommer lastbilar att bli mer intelligenta och mer aktiva när det gäller säkerhet, med fler funktioner som ingriper snarare än bara informerar.
– Det kommer att finnas ett behov av att balansera tekniken med ”en välutbildad förare” som fortfarande är det viktigaste säkerhetssystemet i lastbilen, säger Anna Wrige Bergling.

Dainius Augutis, chef för transportfunktion och supportavdelningen på Girteka, säger att EU:s GSR är en kraftfull marknadssignal som lyfter säkerhetsteknik från ett premiumtillägg till en universell standard
– Samarbetet mellan vagnparksägare som Girteka som tillhandahåller data och efterfrågan och tillverkare som tillhandahåller tekniken är det som gör Nollvisionen uppnåelig, säger Augutis.

Det verkliga testet för varje reglering ligger i dess mätbara effekt i praktiken. För Girteka som driver ett företag med en stor, modern fordonsflotta, har det omedelbara införandet av GSR-kompatibla fordon gett konkreta säkerhetsmässiga fördelar. Girteka har varit proaktiva i moderniseringen av sin fordonsflotta och har lagt till över 2 400 nya GSR-kompatibla lastbilar sedan implementeringsfristen i juli 2024. Detta åtagande fortsätter med planer på att investera i upp till 8 000 lastbilar och släp under 2025–2026 vilket stärker företagets position i framkant av branschens övergång till säkerhetsstandarder.

Girtekas satsningar visar att väl utformade regleringar i kombination med ett engagemang för investeringar i moderna fordonsflottor, är den mest effektiva acceleratorn för innovation inom trafiksäkerhet.

Framöver måste branschen fortsätta att utnyttja den omfattande datamängden som genereras av de nya ADAS-systemen för att förfina förarutbildningen och påverka nästa generations EU-säkerhetsstandarder vilket säkerställer att teknik och reglering fortsätter att arbeta hand i hand för att forma en säkrare och smartare framtid för logistik.

Om artikeln

Publicerad: 2025-11-26 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: EU-förordningar Girteka Trafikolycka Trafiksäkerhet