Som en del i VBG:s satsning på HCT har den nya kopplingen utvecklats för att optimera effektiviteten vid bogsering med traktor, men den fungerar lika bra vid användning av terminaltruckar, skriver VBG i ett pressmeddelande.
Lösningen ger smidig manövrering av en andra släpvagn eller dolly när den är frånkopplad från trailern och bidrar till både tidsbesparing och bättre hanterbarhet vid rangering och uppställning.
Hos VBG har man märkt att efterfrågan på enklare rangerkopplingar har ökat.
– Därför känns det riktigt bra att nu kunna erbjuda den här lösningen på marknaden, säger Kristoffer Lindgren, försäljningschef Sverige på VBG Group Truck Equipment AB.
Utvecklingsarbetet har bedrivits i Vänersborg, och produkten har testats hos kunder i Sverige, Finland och Danmark med mycket positiva resultat. Rangerkopplingen kommer att finnas i både 50 och 57 mm-varianter med tillbehör för indikering och luftservo för den som önskar.
Den är anpassad för rangering inom avgränsade områden med en maxhastighet på 30 km/h och uppfyller gällande Towing Directive. Kopplingen är utvecklad för att vara enkel, användarvänlig och driftsäker utan onödiga funktioner, men med samma kvalitet och tillförlitlighet som kännetecknar alla VBG:s produkter.