Trafikverket är medlem i och en av grundarna av Euro NCAP, en konsumenttestorganisation som under 25 års tid framgångsrikt krocktestat och informerat om säkerhetsnivån i personbilar.
2024 började Euro NCAP testa säkerheten för lastbilar. Initialt handlar det om två områden, Säker körning och Krockundvikande. För Säker körning utvärderas förarstödjande system såsom hastighetsassistans och bältespåminnare, men även sikten för föraren, och för Krockundvikande testar man skyddssystem som kurshållning och autobroms, både för oskyddade och personbilar.
Målet är att lastbilar ska bli säkrare både för föraren/passagerare i lastbilen och andra fordon, men även för andra oskyddade trafikanter för att göra det säkrare på våra vägar. Testerna utförs med system som finns tillgängliga på marknaden, även om de inte är standard. På sikt är målet att endast testa basversionen och på så sätt driva på att alla säkerhetssystem är standardutrustning.
Femton olika modeller av lastbilar testades. Fyra av dessa fick högsta betyget fem stjärnor av fem möjliga. När man upphandlar transporter är Trafikverkets rekommendation att välja lastbilsmodeller som fått minst fyra stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester med målet att sträva mot fem stjärnor.
Drygt 85 procent, det vill säga tretton av de testade lastbilsmodellerna, fick betyget fyra eller fem stjärnor.
Första gången, år 2024, testades nio olika modeller. Fyra av dessa fick betyget fyra eller fem. Det är 45 procent av de testade lastbilarna. Någon fick så lågt som en stjärna. Man kan därmed se att nära en fördubbling av andelen 4/5-stjärniga har skett sen förra omgången. Det är exempelvis system för cyklistdetektering, kurshållning och sikt som vi ser förbättringar i årets testade lastbilar. Fem av de nu testade modellerna är modeller som lastbilstillverkaren valt att testa på nytt, då man gjort förbättringar av säkerhetsnivån.
Samtidigt är det viktigt som köpare eller transportbeställare att beställa dessa system eftersom de i nuläget inte kommer som standard. Förhoppningen är att det blir vanligare att säkerhetssystem blir standardutrustning.
Trots att lastbilar bara står för sex procent av trafikmängden är lastbilar inblandade i var femte dödsolycka i vägtrafiken. Även om lastbilarna i de flesta fall inte orsakar olyckan, är det 45 personer om året som omkommer i Sverige i trafikolyckor där tung lastbil är inblandad. I över 90 procent av dessa så är det motparten som omkommer, oftast i en personbil, men även cirka tio oskyddade trafikanter omkommer årligen.
Nästa steg blir att testa mindre lastbilar för regional distribution, så att vi snart täcker en större andel av lastbilsmarknaden. Dessa resultat kommer i februari.