Scania Super Truck tillverkas i Rugao, Kina. Foto: Scania. Scania Super Truck tillverkas i Rugao, Kina. Foto: Scania.

Ny global industriell hubb i Kina milstolpe för Scania

I dag tar Scania ett stort steg i sin 134-åriga historia genom att inviga sin tredje globala industriella hubb i Kina. Det är en investering som inte bara stärker Scanias globala närvaro utan också placerar företaget mitt i världens största lastbilsmarknad.

Den nya industriella hubben i Rugao, Jiangsu-provinsen, är en av Scanias största globala investeringar någonsin. Anläggningen omfattar 800 000 kvadratmeter, har en licensierad produktionskapacitet på 50 000 fordon per år och kommer att rikta sig mot både den kinesiska marknaden och utvalda exportmarknader i Asien och övriga världen. Etableringen skapar cirka 3 000 nya lokala arbetstillfällen och motsvarar en total investering på 2 miljarder euro.

Scania är den första västerländska lastbilstillverkaren (OEM) som fått fullständigt produktionsgodkännande för en helägd lastbilsfabrik i Kina, en milstolpe som understryker företagets långsiktiga engagemang på marknaden.

Anläggningen i Rugao kommer att drivas nästan helt med förnybara energikällor inklusive lokalt producerad biogas och certifierad grön el. Dessa åtgärder bidrar direkt till Scanias klimatmål för utsläppsminskning inom Scope 1 och 2.
– Det handlar inte bara om att producera lastbilar, utan om att sätta en ny standard för effektiv och hållbar industriell verksamhet, säger Rutgher de Vries, chef för Scania Industrial Operations Asia.

Scania har funnits på den kinesiska marknaden för nyttofordon i över 60 år. Kina är världens största lastbilsmarknad och ett globalt centrum för innovation inom transport, uppkoppling, autonomi och elektrifiering. Med den nya industriella hubben, inklusive R&D-centren i Rugao och Shanghai, stärker Scania sin lokala närvaro och förmågan att utveckla lösningar tillsammans med kinesiska partners. Investeringen för Scania närmare kunderna i Kina och övriga Asien, vilket möjliggör kortare ledtider, fler specifikationsalternativ och djupare samarbete.

Den nya hubben är en del av Traton Modular System (TMS) som gör det möjligt för Scania och övriga varumärken inom Traton Group att effektivt skala upp, anpassa och utveckla produkter utifrån marknadernas behov. TMS möjliggör också integration av kinesisk teknik och applikationer som stärker konkurrenskraften lokalt och globalt.

Två kommersiella erbjudanden planeras. Först Scania, byggd enligt företagets globala kvalitetsstandarder och anpassningsbar för krävande användningsområden – både dragbilar och lastbilar – med ett brett serviceutbud. Dessutom kommer en ny produktserie för dragbilar: NEXT ERA som är utvecklad specifikt för Kinas konkurrensutsatta långdistans- och volymsegment.

NEXT ERA-serien markerar ett nytt kapitel i Scanias produktportfölj, utvecklad särskilt för den kinesiska marknaden och fullt integrerad i det lokala digitala ekosystemet. Den delar DNA med Traton Modular System, men är utformad för storskaliga transportapplikationer med en standardiserad produkt- och serviceportfölj. TMS gör det också möjligt att lansera ny teknik först i Kina och därefter globalt.

Leveranser från produktionen i Rugao inleds i slutet av 2025, och NEXT ERA lanseras under första halvan av 2026.

Vill du se invigningen, kommer den snart att finnas tillgänglig på Scania Groups Youtube-kanal.

Produktion av Scania i Rugao, Kina. Foto: Scania.
Produktion av Scania i Rugao, Kina. Foto: Scania.

Om artikeln

Publicerad: 2025-10-15 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Dragbil Kina Lastbil Rugao Scania NEXT ERA Scania Super Truck TMS Traton Group