Enligt uppgifter i Automotive News ska ett utkast till avtal inkludera en formulering som öppnar ett gemensamt erkännande av varandras fordonsstandarder, skriver Dagens Näringsliv.
Skulle det stämma och skulle det bli verklighet, kommer vi att framleddes få se stora ameriaksnak fordon som Ford F-150, RAM-pickuper och stora amerikanska lastbilar på de europeiska vägarna utan att dess behöver genomgå omfattande och kostsamma anpassningar, något som hittills krävts.
Automotive News är kritiska till detta eftersom de menar att ”20 års framsteg inom trafiksäkerhet, luftföroreningar och koldioxidutsläpp över en natt skulle raderas”.
Hittills har biltillverkare varit tvungna att göra dyra och omfattande omarbetningar av sina modeller för att kunna sälja dem på båda kontinenterna och det har varit på detaljnivå och olika beroende på vilken marknad fordonen ska säljas.
Motståndet är dock starkt, inte minst från europeiska miljö- och trafiksäkerhetsorganisationer som menar att om detta sker på USA:s villkor undermineras EU:s klimatmål.
EU:s regelverk strävar efter att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken med 55 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivåer. Den ambitionen bleknar när man talar om stora så kallade ”monstertruckar” med höga utsläpp och större risker för oskyddade trafikanter.
USA:s president Donald Trump har hotat med strafftullar mot länder som diskriminerar amerikanska företag. De nya tullförhandlingarna ses dock som ett sätt för EU att minska handelskonflikterna. Detta ser kritikerna i så fall sker på bekostnad av miljö och trafiksäkerhet.
Förhandlingarna är pågående och förslaget granskas av intresseorganisationer och experter och ämnet lär bli ett av de mest kontroversiella under de fortsatta diskussionerna.

Genrebild. Foto: Robert Lee Cortes/Pexels.