Medcura blir mycket glada när de vinner en upphandling hos Transportstyrelsen och skriver på sin hemsida i samband med det följande: ”Avtalet gäller i fyra år med start i mars 2025 och det bästa av allt? Jo, du kan göra jobbet var som helst i Sverige. Så oavsett om du vill jobba från en fjällstuga eller från en stuga nära stranden är det helt okej. Är du en läkare och sugen på att hoppa på detta roliga uppdrag? Hör av dig till oss för mer info, vi ser fram emot att ha dig med på resan. Fyll i formuläret här så återkommer vi supersnabbt.”
Texten kopierades innan det försvann.
Med tanke på vilka oerhörda konsekvenser ett indraget körkort kan få för den enskilde individen i form av raserat liv, ingen inkomst och även (enligt uppgift) självmord, kändes Medcuras formulering glättig och i sammanhanget respektlöst.
Vi försöker nå Medcura, men ingen svarar och efter att vi kontaktat Transportstyrelsen försvinner inlägget på Medcuras hemsida inom 10 minuter.
Är Medcura verkligen ett seriöst företag? Redan jobbannonsen flaggar för att det behöver undersökas vidare och informationen får i alla fall oss att höja på ögonbrynen. Har Transportstyrelsen inte gjort en bakgrundskontroll på företaget innan de skriver avtal med dem?
Vi skickar informationen vi fått till oss av djupt engagerade personer, även på riksdagsnivå, till Transportstyrelsen och frågar om de känner till Medcuras bakgrund och namnen bakom företaget.
Redan under 2024 har olika styrelsefunktionärer registrerats i
aktiebolagsregistret varav en del avgår tidigt. En styrelsemedlem får skyddade personuppgifter och senare avsätts den personen. En ny styrelse anmäls i juli 2024 och en av de nya styrelsemedlemmarna har sekretesskyddade personuppgifter.
I verkliga huvudmannaregistret vid Bolagsverket säger Lag (2017:631) om registrering av verkliga huvudmän 2015 att EU-parlamentet antog ett nytt penningtvättsdirektiv. Enligt direktivet måste alla EU länder ha ett register över verkliga huvudmän.
Detta började i Sverige gälla 1 augusti 2017 Bolagsverket började därför registrera verkliga huvudmän den 1 september samma år. Syftet med registret är att exempelvis banker och finanspolisen ska kunna ta reda på vem eller vilka som står bakom ett företag. Informationen om vem som är verklig huvudman ska bidra till att bekämpa penningtvätt och finansiering av terrorism.
Märk och notera att Medcura AB:s registrering var 14 oktober 2020 och då har företaget inte anmält och uppdaterat verkliga huvudmän. Dessutom har företaget inte inkommit med en årsredovisning för 2024. Då denna skulle varit inlämnad senast 31 juli 2025 och så inte skett, har företaget den 8 augusti fått en föreningsavgift om 5 000 kronor.
I september samma år vinner Medcura upphandlingen hos Transportstyrelsen och lägger ut följande på sin hemsida: ”Vi är glada att meddela att Medcura vunnit upphandlingen med Transportstyrelsen för medicinska bedömningar i ärenden som rör körkortstillstånd och taxiförarlegitimation – hur kul är inte det!? Avtalet gäller i hela 4 år, med start i mars 2025, och det bästa av allt? Du kan göra jobbet var som helst i Sverige! Så, oavsett om du vill jobba från en fjällstuga eller stranden, så har du full frihet. Är du läkare och sugen på att hoppa på detta roliga uppdrag? Hör av dig till oss för mer info – vi ser fram emot att ha dig med på resan! Fyll i formuläret HÄR så återkommer vi supersnabbt.”
Inlägget försvinner inom tio minuter när vår redaktion ställer frågor om detta till Transportstyrelsen – Medcura svarar inte när vi ringer.
Vi fortsätter att få information om företaget och dess medlemmar och ser att den 13 december 2023 redovisas aktieinnehav för de olika medlemmarna. Då var antalet 490 aktier av totalt 1 000. Var finns resten? Någon verklig huvudman har inte heller anmälts i RVH-registret.
En huvudperson har skyddade personuppgifter, men driver andra bolag som exempelvis Arga Katten AB som bland annat ska bedriva export och import av alkoholhaltiga drycker. Företaget har inte inkommit med årsredovisningen i tid.
Följande kan hittas hos Aftonbladet som skriver att representanter ”bodde i hotellsvit för 20 000 kronor och skulle köpa ”unika karameller”. Detta är endast toppen på isberget.
Vi ser även att så kallade stormedia har skrivit flera artiklar om missförhållande som involverar personer som återfinns i Medcura och Ekobrottsmyndigheten är inblandade i ett antal ärenden. Turerna kring personerna som även återfinns i Medcura är många och graverande samt innehåller inslag av inblandning av, som sagt, Ekobrottsmyndigheten, så många att vi får återkomma till dessa senare – om Transportstyrelsen inte vidtar åtgärder.
Vi frågar Transportstyrelsen om de alls gjort en bakgrundskontroll på Medcura som har en så allvarlig och tung uppgift som att dra in personers körkort på, av numera kammarrättens starka sågning av tillvägagångssättet.
Transportstyrelsen bekräftar att man har ett avtal med företaget Medcura AB (556642-6242) avseende konsultläkartjänster. Avtalet sträcker sig 250301–290228. Bakgrunden är att företaget vann en upphandling under 2024. Transportstyrelsen har att följa lagen om offentlig upphandling (LOU) och det innebär att den anbudsgivare som lämnar det bästa budet och uppfyller ställda krav är den som ska tilldelas avtalet.
”Inför tilldelning görs naturligtvis de kontroller av företaget som är nödvändiga. Bland annat görs kontroller för att säkerställa att företaget har F-skattesedel hos Skatteverket. Kontroll av företagets kreditvärdighet sker gentemot UC. Båda dessa kontroller föll väl ut.”, skriver Transportstyrelsen.
I upphandlingen ställs krav på att företaget kan tillhandahålla
efterfrågade tjänster, i detta fall bedömningar av läkare som är så kallade allmänspecialister. De läkare som arbetar inom ramen för uppdraget har kontrollerats mot Socialstyrelsen just för att säkerställa att allt är i sin ordning. Transportstyrelsen konsulterar företagets konsultläkare regelbundet och det finns inga synpunkter i dagsläget på att deras arbete skulle vara otillfredsställande på något sätt.
Transportstyrelsen poängterar att de bedömningar man gör i en upphandling i grund och botten handlar om företagets status och att de har kapacitet och möjlighet att leverera efterfrågad tjänst. ”Av avtalet framgår att vi har rätt att häva ingånget avtal enligt flera klausuler och vi kan säga som så att de uppgifter er redaktion nu har lämnat kommer innebära att vi kommer ta en förnyad kontakt med företaget i fråga för att
ställa frågor.”
Transportstyrelsen medger att i alla fall några uppgifter från vår redaktion är nya för dem, men eftersom personen som höll i upphandlingen har slutat sin tjänst på myndigheten behöver man mer tid för att få fram fler uppgifter. Dock kan man inte riktigt se om någon och i så fall vilka av uppgifterna kan få bäring på avtalet om de visar sig vara sanna, men vi kommer att vidarebefordra frågeställningarna för ett mer ingående svar, säger de.
När Transportstyrelsen i dag återkommer till oss skriver de:
”På förekommen anledning vill vi meddela att Transportstyrelsen i dag meddelat företaget Medcura AB att vi avser att säga upp avtalet med dem. Orsaken är bristande kreditvärdighet. Företaget har dock 30 dagar på sig att avhjälpa bristen innan avtalet sägs upp.”
Transportstyrelsen bifogar även en skriftlig kommentar från Transportstyrelsens inköpschef Kristina Portuguese som skickats till Medcura: ”Transportstyrelsen har fattat beslut om att vi avser att säga upp avtalet med företaget Medcura AB. Avtalet omfattar konsultläkartjänster. Avtalet sägs upp med hänvisning till att företaget i dagsläget inte uppfyller de krav på kreditvärdighet som vi ställt som villkor. Företaget har dock en tidsfrist på 30 dagar att åtgärda bristen på kreditvärdighet innan avtalet sägs upp.”
Nu återstår det att se om det endast är kreditvärdigheten som är avgörande för Transportstyrelsens del. Det finns nämligen mycket mera att ta upp i anknytning till Medcura AB.