Politiker från sju regioner firade Förbifart Stockholm med ett studiebesök i tunnlarna. Foto: Aksel Örn Ekblom/Mälardalsrådet. Politiker från sju regioner firade Förbifart Stockholm med ett studiebesök i tunnlarna. Foto: Aksel Örn Ekblom/Mälardalsrådet.

Politiker firade Förbifart Stockholm med studiebesök

Förbifart Stockholm kommer att vara en vital del för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen och i förlängningen hela landet. 2026 öppnar Förbifartens första delsträcka och den 12 september i år anordnade Mälardalsrådet, tillsammans med Trafikverket, ett studiebesök i tunnlarna för politiker från sju regioner.

Under decennier har politiska företrädare arbetat över blockgränserna i Mälardalsrådet för att sträckan ska komma på plats och avlasta Stockholms transporter.
– Styrkan i Mälardalsrådet är att det blir verkstad när vi går samman och tydligt pekar på vad som behöver göras för att öka samhällsnyttan. Här finns företrädare för våra kommuner och regioner. Många har på olika sätt varit ambassadörer för Förbifarten. Nu ser vi fram emot att hela Förbifarten kan öppnas 2030, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.

Man väntar även på Trafikverkets förslag till nationell plan 2026-2037 den 30 september och rådet ska senare i höst återkomma med sin syn kring dessa förslag med grund i deras gemensamma systemanalys.

Mälardalsrådets systemanalys är den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen. Den innehåller skarpa prioriteringar om vilka spår, vägar och farleder som regeringen behöver satsa på.

Systemanalysen bygger vidare på tidigare prioriteringar, men här finns även delvis nya investeringsbehov som måste vara åtgärdade till 2035. Dokumentet innehåller även andra typer av politiska ställningstaganden för transportsystemets utveckling, däribland avveckling av stationsavgiften på Arlanda.

E4 Förbifart Stockholm är ett projekt som förbättrar framkomligheten i Stockholm med särskilt stora nyttor för exempelvis Upplands-Bro och Sollentuna, men effekterna av att avlasta Stockholms centrala delar märks i hela Stockholm-Mälarregionen. Tillsammans med andra viktiga åtgärder, som ökad kapacitet på E4:an vid Arlanda, bidrar Förbifarten till ändrade ruttval och flöden för den nord-sydliga trafiken från Uppsala till Östergötland och vidare till Bergslagen.

Förbifart Stockholm har varit en av Mälardalsrådets prioriteringar i 20 år. 2026 öppnar den första etappen mellan Häggvik-Hjulsta. Projektet planeras vara helt klart 2030.
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning och internationella jämförelser.

Om artikeln

Publicerad: 2025-09-15 09:24
Kategori: Nyheter
Taggar: Förbifart Stockholm Framkomlighet Mälardalsrådet Väginfrastruktur