Olycksbussen hade nyligen godkänts vid en efterkontroll efter att ha åtgärdat glapp i styrled (bussen på bilden är inte olycksbussen). Foto: Linköpings universitet. Olycksbussen hade nyligen godkänts vid en efterkontroll efter att ha åtgärdat glapp i styrled (bussen på bilden är inte olycksbussen). Foto: Linköpings universitet.

Olycksbussen underkänd två år i rad

När en Campusbuss från Linköpings universitet välte på E4 den 11 september skadades flera passagerare, två av dem allvarligt. Nu väcks frågor kring bussens skick eftersom även om den alldeles innan olyckan klarat en efterkontroll på grund av glapp i styrled, har den innan dess rullat flera hundra mil trots underkänd besiktning. Varför? Connect Bus: ”Tillsammans med Engströms Lastbilar gjorde vi bedömningen att det inte var så farligt.”

Den 11 september i år välte en buss av vägen med ett 50-tal passagerare utmed E4. Det är Linköpings universitets Campusbuss som kör mellan universitets båda campus i Linköping och Norrköping. Resenärerna som använder Campusbussarna är endast anställda och studenter.

Vid 16.30-tiden efter olyckan meddelar polisen att flera personer kommit till skada varav två fick allvarliga skador dock ej livshotande. Bussen tas i beslag för en teknisk undersökning där den i skrivande stund fortfarande befinner sig.

Bussen körs av Connect Bus och det visar sig att den aktuella bussen, som vid olyckstillfället och efter en nyligen gjord efterkontroll, är godkänd att köras.

Anledningen till efterkontrollen är att bussen den 13 augusti i år underkänts på besiktningen för glapp i en styrled. Detta åtgärdas hos Engströms Lastbilar den 26 augusti och efter ytterligare ett besök på verkstaden den 8 september blir bussen godkänd.

Vi inhämtar besiktningsprotokoll på bussen och ytterligare en buss som även den tidigare haft anmärkning på glapp i styrled, men det är olycksbussen som sticker ut då den två år i rad underkänts för samma typ av fel.

2024 står det i besiktningsprotokollet: ”Styrled (2.1.3), tredje axeln på fordonet, höger yttre, glapp, 2.” 2025 står det i besiktningsprotokollet: ”Styrled (2.1.3), tredje axeln på fordonet, höger, främre, glapp, 2.”

Enligt mätarställningen på bussen har den efter att ha underkänts på besiktningen den 13 augusti körts lite över 300 mil i trafik innan felet åtgärdas och bussen blir godkänd.

Källa Autoexperten:Efter att en 2:a har noterats vid besiktning har du 30 dagar på dig att åtgärda felet och genomföra en efterkontroll. Under denna period får fordonet endast användas i den utsträckning som är nödvändig för att åtgärda felet och ta sig till efterkontrollen.”

Proffs kontaktar Connect Bus som bekräftar att felet åtgärdats hos Engströms Lastbilar innan körförbud inträder. Men varför har bussen körts i trafik så länge innan felet åtgärdas.
– Vi gjorde tillsammans med Engströms Lastbilar bedömningen att det inte var så farligt, svarar Connect Bus.

Vår följdfråga om Connect Bus och Engströms Lastbilar har rätt att åsidosätta de regler som gäller efter att ett fordon har fått en 2:a på besiktningen liksom frågan om huruvida deras chaufförer får information om när det finns ett fel på bussen de ska köra i väntan på att felet åtgärdas.
– Vi kommenterar inte längre saken utan inväntar resultatet av den pågående förundersökningen, säger Connect Bus.

Tidigare har vi också ställt frågan om Connect Bus är nöjda med bussarna med tanke på de återkommande glappen i styrleder på minst två av de fem bussarna och det säger sig företaget vara, men tillägger att de för en dialog med Scania om detta.

Vi tar kontakt med Scania som dock inte hinner återkomma med svar på om det stämmer att det förs en dialog med Connect Bus om de återkommande styrledsproblemen.