Den 21 augusti utanför Eskilstuna klampas en polsk dragbil. För att än mer tydliggöra innehållet i åkeriets protester är det bra att läsa den första artikeln.
Vi tar den 21 augusti kontakt med både LKW Walter (som inte misstänks för något brott under hela processen) samt det polska åkeriet Kolors International Transport. LKW Walter svarar och startar en utredning av händelsen. Kolors väljer att inte svara på våra frågor och så förblir det – fram tills nu.
När artikeln publiceras visar det sig att LKW Walter har inhämtat en redogörelse från Kolors som de skickar till oss. Även Kolors skickar redogörelsen till oss, men det är en längre version tillsammans med krav på publicering.
Kolors skriver att det artikeln beskriver är en ofullständig bild av händelsen, innehåller delar av propaganda och falska påståenden som skadar åkeriets goda namn och hela den internationella transportindustrin.
Bilinspektör Patrick Zetterberg finner vid den initiala kontrollen att dragbilen är utrustad med en färdskrivare av modell generation 2 version 1 vilket stämmer, säger Kolors, men viktiga detaljer utelämnas, menar man och fortsätter. MAN-dragbilen är endast 20 månader gammal och av den nya generationen. Ägaren av fordonet hade ingen vetskap om att den är utrustad med en generation 2 version 1-färdskrivare. Vidare kalibrerades färdskrivaren i januari 2025 och inget byte av skrivare ansågs nödvändig för att köra internationella transporter, skriver Kolors.
Zetterberg bemöter Kolors.
– Generation 2 version 1-färdskrivare är lagliga för nationella transporter. Här handlar det om ägaransvar. Om åkeriet vill köra internationell trafik måste färdskrivaren bytas till en som är godkänd för detta, som en generation 2 version 2. Verkstaden kan omöjligt veta i vilken trafik fordonet ska gå, säger han.
Felet ligger alltså i färdskrivaren som ägaren av fordonet enligt Kolors vare sig kände till eller blev informerad om varför sanktionsavgiften om 40 000 kronor mot åkeriet är felaktig, enligt Kolors.
Vi frågar Kolors om de inte kontrollerar vilken färdskrivare fordonet är utrustat med innan de börjar köra internationell trafik. Kort efter deadline i dag kommer följande svar: ”Det visar sig att färdskrivaren tillhör andra generationen och att själva fordonet var en två år gammal lastbil. Jag vill betona att mätenheterna inte köps in av transportören utan tillhandahålls av tillverkaren som en del av ett så kallat startpaket. Vi utför inte detaljerad verifiering av förekomsten av en antenn eller andra tekniska element eftersom alla enheter ser identiska ut.”
Kolors säger då även att: ”Inköp relaterade till lastbilar utförs på servicecentret enligt ett planerat sätt och är i förväg avsedda för nya fordon som används i internationell transport.”
Kolors protesterar även mot att ytterligare en sanktionsavgift lades på för en påstådd veckovila i hytten. Kolors skriver att det är på grund av att bilinspektör Zetterberg ignorerar de faktiska omständigheterna och då även ignorerar verkligheten och EU-lagen. Kolors skriver att ekipaget tidigare anlände till Storlien, gränsen mellan Sverige och Norge, som inte är svenskt territorium, det är en crossing-point vilket gör det möjligt för föraren att registrera antingen Norge eller Sverige som land.
Det finns, enligt Kolors, inte några hotell eller andra alternativa boenden i området varför föraren tillbringar tiden i hytten helt enligt (EC) 561/2006 och EU:s mobilitetspaket.
Patrick Zetterberg svarar att det är helt rätt att en förkortad dygnsvila får tas i hytten, men i detta fall satt föraren kvar i sin hytt i över 45 timmar på kontrollplatsen varför ytterligare 20 000 i sanktionsavgift lades på utöver den för färdskrivaren.
– Vi klampar dragbilen på en parkeringsficka en bit från E20, ger honom frukt och vatten och visar på en karta var närmaste boendena och faciliteterna som finns inom 3 kilometers promenadavstånd och det är flera alternativ, säger Zetterberg som även upplyser föraren om att det inte är han som är föremål för bestraffning.
– I det sammanhanget påpekar åkeriet för oss att vi är tvungna att låsa upp klampen inom 36 timmar, något som inte stämmer i dag, säger Zetterberg.
Kolors vill i dag även bemöta vad de kallar anekdoten om att polisen gett föraren frukt och vatten. Kolors anser att det måste betonas att ”sådana situationer inte återspeglar verkligheten. Yrkesförare tillhör inte den grupp människor som inte har råd med mat eller grundläggande inköp. Sådana tolkningar är inte rationella och motsvarar inte branschens faktiska tillstånd.”
Om avståndet till faciliteter svarar Kolors i dag att man hänvisar till redaktionens tidigare uttalande om att fordonet klampades på ett avstånd av 3 km till faciliteter ”medan det närmast tillgängliga hotellet egentligen låg 5 km bort. Det bör noteras att polisen lika gärna kunde ha klampat fordonet på en plats där en bensinstation med tillräckliga faciliteter finns tillgänglig.”
Kolors bemöter i dag även detta mer utförligt. ”Med hänvisning till den nämnda situationen att föraren stoppades vid en parkeringsplats och fordonet klampades, har vi tidigare betonat att man i sådana fall bör agera med förståelse. Självklart tillhandahölls hotellboende för föraren, något jag tidigare delgett redaktionen.”
I det som LKW Walter skickar oss står det även att: ”Artikelns påstående om obligatorisk hotellvistelse är falskt och juridiskt felaktigt. Förarna får dagtraktamente och kan fritt bestämma om de vill använda hotell eller bo i dragbilen.”
Kolors skriver att klampningen var skadlig för föraren eftersom, i stället för att flytta fordonet till en polisfacilitet, klampades fordonet utmed E20 på en parkeringsficka där det inte finns något stöd för föraren och ingen säkerhet. Vi frågar Kolors vilken skillnad det är på säkerheten om fordonet står klampat på platsen eller om föraren valt att ta sin rast där. På det kommer inget svar specifikt.
Kolors skriver att det i artikeln insinueras att åkeriet uppmanat föraren att avlägsna klampen och köra dragbilen till Polen. Att Kolors ska ha föreslagit något sådant är inte sant, säger de. Patrick Zetterberg står dock helt fast vid att så visst har sagts.
Kolors fortsätter. Kl. 07.00 onsdagsmorgonen den 23 augusti görs en andra inspektion av samma fordon på samma plats. Föraren får av polisen inte tillåtelse att lämna fordonet för att gå till det bokade hotellrummet utan får i stället vänta till kl. 09.15 tills polisens formaliteter klarats av och då läggs ytterligare 20 000 kronor till för en påstådd veckovila i hytten.
Zetterberg bemöter.
– När åkeriet inte vill betala och vi klampar fordonet, informerar vi även om att om föraren sitter kvar i fordonet i mer än 45 timmar kommer ytterligare en sanktionsavgift att tillkomma vilket också sker, säger Zetterberg.
Om den sista sanktionen som rör 45 timmar i lastbilshytten säger Kolors att det är ett exempel på maktmissbruk eftersom föraren inte får tillåtelse att lämna fordonet. Ett tydligt exempel på maktmissbruk och för att skapa ytterligare överträdelser. Kolors fortsätter. Polisen uppmanar oss att överklaga till Transportstyrelsen och då bifoga ett kvitto på hotellbokningen.
Vi frågar Kolors om de har överklagat och då bifogat hotellkvitto. Svaret uteblir.
I Kolors längre version av sin redogörelse som de skickar till oss skriver de att artikeln i Proffs är partisk, propagandistisk, jävig och att klara fakta saknas eftersom vilan i hytten var helt laglig samt att klampningen var oprofessionell och överdriven.
Kolors kräver publicering av denna rättelse och att tidningen i framtiden avstår från att publicera innehåll som saknar grund och skadar transportföretagens rykte.
Avslutningsvis i Kolors nyligen anlända svar i dag på våra följdfrågor vill man också lyfta att ”under rådande omständigheter bedriver vi internationella transporter vilket även i Eskilstunaregionen har en turistisk karaktär.”
Slutligen vill Kolors påpeka att de inte kan kommentera hela händelsen ordentligt eftersom de ännu inte har mottagit någon officiell rapport.
Vad är bilinspektör Patrick Zetterbergs slutkommentar till Kolors agerande?
– Jag önskar Kolors läser på vad lagarna faktiskt säger om det de gjort. Ska man hålla på i den här branschen måste man ha koll på vad som gäller annars kan man lika gärna lägga ner verksamheten, avslutar han.