”Projektet exemplifierar vikten av detaljerad ingenjörskonst och planering för att genomföra unika och viktiga uppdrag”, William Soeters, projektledare på Mammoet. Foto: Mammoet. ”Projektet exemplifierar vikten av detaljerad ingenjörskonst och planering för att genomföra unika och viktiga uppdrag”, William Soeters, projektledare på Mammoet. Foto: Mammoet.

Mammoet: ”Historisk händelse för oss alla!”

I samverkan med LKAB, Mammoet och Veidekke kunde Kirunas kyrka flyttas på ett säkert sätt. ”Utmaningen handlade mycket om respekten för människors känslor för kyrkan”, säger Justin Vreugdenhil, marknads- och kommunikationschef hos Mammoet.

Mammoet fick i uppdrag av väg- och vattenbyggnadsföretaget Veidekke och LKAB att transportera den 713 ton tunga träkyrkan i ett stycke. Förberedelserna började redan 2019.
– Det första vi måste göra var att undersöka om det ens var möjligt att flytta byggnaden, säger Justin Vreugdenhill, Mammoet.

För att garantera kyrkans säkerhet arbetade Mammoet nära Veidekke och svenska trätekniska specialister för att modellera och testa byggnadens respons på lyft och transport. Insatsen planerades till augusti månad för att undvika ogynnsamma väderförhållanden som kunde äventyra flytten.

Uppgiften krävde över 1 000 timmar av noggrann planering och ingenjörskonst. Flytten, som kallas ”Den stora kyrkvandringen”, lockade tusentals åskådare, inklusive Sveriges kung och utfördes med exceptionell omsorg för att bevara den ömtåliga strukturens integritet. Biskop Åsa Nyström och Lena Tjärnberg, kyrkoherde i Kiruna pastorat, välsignade kyrkan strax innan avfärd.

När det väl var dags lyftes yrkan upp till en höjd av 1,3 meter och placerades på stålbalkar som stöddes av två tåg med 28 axlar av självgående modulära transportfordon (SPMT).
– Veidekke hade förberett mark och vägar samt lyft upp kyrkan så att vi sedan kunde rulla in under med våra fordon, säger Justin Vreugdenhill.

Ett specialutvecklat övervakningssystem säkerställde att konstruktionen förblev stabil under hela resan vilket möjliggjorde en maximal lutning på endast 7,5 cm mellan sidorna.

Rutten hade noga analyserats och förberetts, inklusive tillfällig vägbreddning och komprimeringsarbeten, något som till stor del var Veidekkes område. Mammoet rådgav vid dessa anläggningsarbeten och utförde vägtester med hjälp av SPMT-lastbilar lastade med motvikter för att simulera kyrkans axellast.

I en hastighet av 0,5 km/h skulle kyrkan flyttas cirka 5 kilometer, men endast i dagsljus. Vad händer nu för er del?
– I dag kommer vi att delta i inspektionen av hur kyrkan klarade sin transport och inom de kommande dagarna kommer vi även att flytta det 90 ton tunga kyrktornet med hjälp av en annan SPMT-konfiguration vilket ytterligare bidrar till bevarandet av Kirunas kulturarv, säger Justin Vreugdenhill.

Nu har Mammoet slutfört en flytt som kommer att bli ihågkommen i generationer, men när vi frågar om utmaningar med flytten handlar det inte mest om tekniska sådana.
– Det är förvisso en mycket gammal byggnad, men det handlar väldigt mycket om annat såsom respekt och mjuka värden eftersom kyrkan väcker många känslor hos befolkningen inte bara i Kiruna, säger Justin Vreugdenhill som aldrig kommer att glömma att ha varit med om denna flytt.

Vi låter William Soeters, projektledare på Mammoet, avsluta.
– Det här projektet exemplifierar vikten av detaljerad ingenjörskonst och planering för att genomföra unika och meningsfulla uppdrag. Vi är stolta över att ha spelat en nyckelroll i att skydda denna historiska byggnad för kommande generationer, säger han.

 

Här anländer kyrkan till sin nya plats. Foto: Mammoet.
Här anländer kyrkan till sin nya plats. Foto: Mammoet.

Om artikeln

Publicerad: 2025-08-21 10:36
Kategori: Nyheter
Taggar: Kiruna Kyrkflytt LKAB Mammoet Veidekke