När den oskyddade trafikanten är upptagen med annat gäller det att chauffören får hjälp att se där det egentligen inte går att se. Foto: Daimler Trucks. När den oskyddade trafikanten är upptagen med annat gäller det att chauffören får hjälp att se där det egentligen inte går att se. Foto: Daimler Trucks.

Att se när folk inte ser

Mercedes-Benz Trucks förlitar sig på intelligenta assistanssystem för bättre skydd av cyklister och fotgängare för att se där folk inte tittar. Oftast sker olyckor av denna sort i stadsmiljöer.

På den tyska trafiksäkerhetsdagen den 21 juni 2025 uppmärksammade Mercedes-Benz Trucks en särskilt utsatt grupp i vägtrafiken – fotgängare och cyklister. Allvarliga olyckor inträffar ofta i stadsmiljöer.

Här förlitar sig Mercedes-Benz Trucks på intelligenta assistanssystem som kan minska riskerna på ett målinriktat sätt, detta genom den nya Frontguard Assist, vidareutvecklad från Active Sideguard Assist 2 och Active Brake Assist 6.

Frontguard Assist använder radar och en kamera för att övervaka området rakt framför fordonet där det är svårt för föraren att se trots backspegel- och kamerasystem. Fotgängare, barn eller cyklister som befinner sig där, exempelvis vid busshållplatser eller övergångsställen kan upptäckas. Om det finns risk för kollision utfärdas en visuell och akustisk varning.

Active Sideguard Assist 2 kan upptäcka andra trafikanter på båda sidor av fordonet vid svängar eller vid filbyte. Förutom varningsfunktionen kan systemet även aktivt ingripa i bromsproceduren vid kritisk fara för att förhindra en kollision.

Assistanssystemen finns redan tillgängliga i aktuella fordonsmodeller från Mercedes-Benz Trucks inklusive Mercedes-Benz Actros, eActros 600 och Aroc.

Om artikeln

Publicerad: 2025-08-04 14:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Daimler Trucks Döda vinkeln Frontguard Assist Mercedes-Benz Oskyddade Trafikanter Sideguard Assist Trafiksäkerhet