Den innehåller fyra olika frimärken varav ett har bandets omisskännliga logotyp – skorpionen. Ett annat avbildar det ikoniska fredstecknet tillsammans med orden ”Love” och ”Rock ’n’ Roll” vilket återspeglar bandets filosofi (”Love, Peace & Rock ’n’ Roll”). De andra två frimärkena visar handskrivna utdrag från sångaren Klaus Meines största hits ”Wind of Change” och ”Rock You Like a Hurricane”, mot den tyska flaggans färger.
Alla fyra frimärken bär bandets logotyp och mottot ”60 år med SCORPIONS”, med ett portovärde på 95 cent för ett vanligt brev eller vykort inom Tyskland. Frimärksarken är formade som T-shirts och finns i tre olika varianter, samt en guldutgåva. Alla visar Hannovers silhuett som är bandets hemstad, tillsammans med en lista över de år då varje Scorpions-album släpptes. Frimärkena utvecklades i samarbete med Bravado, varumärkeshanterings- och merchandiseavdelningen inom Universal Music Group.
Scorpions sångare Klaus Meine sade att bandet värdesätter fortfarande högt det unika i ett handskrivet brev. Det är därför de är glada över att kunna skicka sina hälsningar med sitt eget frimärke. Bandets grundare Rudolf Schenker tillade att de är stolta över att ha 60 års bandhistoria och tacksamma för många obeskrivliga ögonblick och upplevelser som musiker.
Att några av deras låtar nu förevigas i denna frimärksutgåva är verkligen speciellt för dem och en stor sak för deras fans.
Bandet ser det som en särskild ära att inkluderas bland de personligheter som för alltid kommer att bli ihågkomna med ett frimärke från Deutsche Post.

Ett av frimärkena. Foto: DHL.