Genrebild. Foto: Göran Rosengren, arkiv Genrebild. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Regeringen vill korta bärgningstider – föreslår nya hastighetsregler

Regeringen föreslår ändringar i trafikförordningen som gör det möjligt att köra snabbare vid bärgning med så kallad bärgningsboggi. Syftet är att förbättra framkomligheten, öka säkerheten och minska köbildning på vägarna.

Regeringen föreslår ändringar i trafikförordningen för att underlätta bärgning av fordon som inte kan rulla på egna hjul. Förslaget innebär att fordon som bogseras med så kallad bärgningsboggi – en två- eller fyrhjulig konstruktion som lyfter upp bakdelen av det skadade fordonet – ska kunna framföras i upp till 80 km/h i stället för dagens 30 km/h.

Enligt dagens regler betraktas en bärgningsboggi som ett ”övrigt fordon”, vilket innebär att hela ekipaget får framföras i högst 30 km/h. Regeringens nya förslag innebär att om det totala bruttovikten på fordonståget inte överstiger bärgningsbilens totalvikt, får bärgning ske i upp till 80 km/h – samma hastighet som vid traditionell bärgning där det skadade fordonet rullar på egna hjul.

I de fall då fordonståget väger mer än bärgarens totalvikt föreslås i stället en begränsning på 40 km/h.

Förslaget ställer vissa krav: det ska vara en bärgningsbil som är särskilt inrättad för att dra skadade fordon, och bärgningen måste ske med godkänd lastsäkring enligt Transportstyrelsens föreskrifter. Föraren ska också ha rätt körkortsbehörighet för att framföra hela ekipaget. Vidare klargörs att skyltad hastighet alltid gäller, även om den är lägre än den tillåtna enligt de nya reglerna.

Regeringen bedömer att de nya reglerna kommer att bidra till kortare bärgningstider, bättre framkomlighet och ökad säkerhet för bärgningspersonal. Någon ökad olycksrisk väntas inte, eftersom ekipaget med bärgningsboggi har en stabil konstruktion med endast en ledpunkt.

Förslaget anses inte stå i strid med internationella trafikregler, och inga kostnader väntas för bärgningsbranschen. Tvärtom kan effektivare bärgning ge positiva samhällsekonomiska effekter.

Ändringarna gäller trafikförordningens 4 kapitel, där även vissa tekniska och redaktionella justeringar föreslås för att samla alla regler för långa fordonståg på ett och samma ställe.

Regeringen har skickat ut förslaget på remiss, och målsättningen är att de nya reglerna ska kunna träda i kraft så snart som möjligt efter beslut.

Om artikeln

Publicerad: 2025-07-09 09:24
Kategori: Nyheter
Taggar: Bärgning Hastighetsgränser Regeringsförslag Trafikförordningen Vägtransport