Hur många olyckor sker det på grund av slitna vindrutor och varför reagerar inte ansvariga myndigheter, men framför allt – varför gör inte besiktningsföretagen något? Dessa frågor ställer sig Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Det ställs krav på däckmönster, bromsar och avgasvärden, men när det kommer till förarens allra viktigaste säkerhetsfunktion, sikten, verkar kontrollen vara bristfällig.
– Det är anmärkningsvärt att en bil kan bli godkänd vid kontrollbesiktning trots att föraren knappt ser ut genom vindrutan i solljus eller i mörker med mötande trafik. Det borde vara självklart att även vindrutans skick kontrolleras noggrant vid besiktning, säger Bo Ericsson.
Hur många olyckor måste ske? Hur många liv måste offras innan detta tas på allvar innan Transportstyrelsen agerar, undrar Bo Ericsson.
– Det finns redan forskning och bevis som visar att en sliten vindruta ökar olycksrisken markant. Vindrutor slits redan vid 6–8 000 mil eftersom de ”blästras” av grus på grund av att fordon ej längre har stänkskydd. Att ignorera detta är inget annat än ett systemfel, säger han.
Fordonsjuristen kräver att vindrutans skick lyfts upp som en obligatorisk kontrollpunkt vid besiktning och att det införs tydliga riktlinjer för när en ruta ska underkännas.
– Allt annat är ett svek mot trafiksäkerheten, avslutar Bo Ericsson, Fordonsjuristen.