Matolja, det vill säga HVO, fortsätter att vinna mark i Europa. Foto: Eddie Stobart. Matolja, det vill säga HVO, fortsätter att vinna mark i Europa. Foto: Eddie Stobart.

Matolja som drivmedel i Eddie Stobarts fordon

Brittiska Eddie Stobart var först ut i Europa med att börsnotera åkeriet. Resan har inte varit enkel, men nu fortsätter Stobart att utöka sin användning av vätebehandlad vegetabilisk olja (HVO), det vill säga använd matolja, i sitt nätverk för kunden PepsiCo vilket beräknas minska utsläppen av växthusgaser med ytterligare 13 000 ton i slutet av 2024.

Efter börsnoteringen har företaget fått kämpa för att komma framåt och inte sällan fick vi anledning att skriva negativa rubriker om företaget. Allt är emellertid inte svart eller vitt. När HVO vinner allt mer mark i Europa.

Walkers Crisps transporteras nu från PepsiCos anläggning i Leicester till återförsäljare med fem miljoner liter HVO för över 17 miljoner kilometer av brittiska tunga lastbilsresor under resten av året.

Varje kilometer som körs på HVO genererar 85 procent mindre växthusgasutsläpp jämfört med konventionell diesel vilket minskar påverkan av dessa resor när Walkers Crisps når kunderna.

Detta är det senaste i en serie gröna initiativ under de senaste två åren för att utöka användningen av hållbart HVO-bränsle inom PepsiCos verksamhet. HVO har redan ersatt diesel på lastbilar som kör mellan Quaker Oats Mill i Cupar och Walkers hem i Leicester, längs rutter mellan brittiska gårdar och Leicester.

Det innebär att koldioxidsnål HVO nu används för att driva 40 procent av de transporter som används för att tillverka och leverera Walkers Crisps där PepsiCos totala körsträcka på HVO-bränsle motsvarar 14 miljoner kilometer i år vilket sparar över 16 000 ton i växthusgasutsläpp.

Initiativet kommer att bidra till att stödja Stobarts mål för minskade koldioxidutsläpp i arbetet med att uppnå vetenskapligt baserade mål. Det ingår också i PepsiCo Positive, PepsiCos transformationsprogram som inkluderar ett mål att nå nettonollutsläpp senast 2040.

Om artikeln

Publicerad: 2025-07-23 14:00
Kategori: Nyheter
Taggar: CO2-utsläpp Eddie Stobart Godstransport HVO Klimatmål Matolja PepsiCo Storbritannien