MAN:s vd Alexander Vlaskamp sade att man alla kan vara stolta över den här anläggningens historia. Utvecklingen och serieproduktionen av företagets eTruck ”made in Munich’” är det senaste beviset på anläggningens innovativa styrka och mångsidighet samt en historisk milstolpe för MAN och anläggningen.
”Tillsammans har vi alltid hittat rätt lösningar på varje utmaning och framgångsrikt kombinerat historia och modernitet. Denna starka tradition ger också en solid grund att bygga framtiden på”, säger Alexander Vlaskamp.
Omkring 8 000 anställda utvecklar och producerar tunga lastbilar och komponenter på anläggningen. Sedan 1955 har 1,25 miljoner lastbilar, två miljoner hytter och tre miljoner axlar tillverkats här. Fabriken täcker en yta på cirka en miljon kvadratmeter vilket motsvarar ungefär 140 fotbollsplaner.
Sedan 1955 har hallutrymmet på fabriksområdet kontinuerligt utökats. År 2008 byggdes de två administrationsbyggnaderna på Dachauer Straße senare följt av Truck Forum och Bus Forum. Dessa fungerar som utställnings- och evenemangsutrymmen och för överlämning av fordon till kunder. Från och med 2016 byggdes ytterligare byggnader till fabriksområdet med byggandet av den nya måleriverkstaden och den toppmoderna karosseriverkstaden, samt teknik- och testbyggnaden.
Anläggningen har också en egen testbana, ett nygotiskt slott och ett eget kraftvärmeverk för hållbar energiförsörjning. MAN har också lanserat ett geotermiskt projekt i München-Karlsfeld för att värma upp sina egna produktionsanläggningar och kommunens fjärrvärmenät samtidigt från och med 2028.
MAN siktar på att år 2030 minska utsläppen av växthusgaser vid sina anläggningar världen över med 70 procent jämfört med 2019. I slutet av 2024 var minskningen redan nästan 60 procent.