Riksförbundet M Sverige riktar skarp kritik mot regeringens utformning av den tillfälliga skrotningspremien. Trots att 250 miljoner kronor avsatts för 2024, har endast 7 miljoner använts. Orsaken, enligt M Sverige, är de komplicerade villkoren som gör det svårt för bilägare att ta del av stödet.
– Släpp villkoren och ge bilägarna en rimlig chans att byta upp sig, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
M Sverige påpekar att flera remissinstanser redan i ett tidigt skede lyfte brister i systemet. Trots det valde regeringen att gå vidare med en modell som föreningen menar i praktiken gjort stödet otillgängligt för majoriteten av bilägarna. När endast en bråkdel av pengarna användes under 2024 – 7 miljoner av 250 – brann resten, 243 miljoner kronor, inne.
Den 26 maj 2025 höjdes premien från 10 000 till 25 000 kronor i ett försök att öka intresset. Men enligt M Sverige har resultatet uteblivit. Fram till den 26 juni har Boverket, som ansvarar för utbetalningarna, endast tagit emot omkring 400 nya ansökningar.
För 2025 är ytterligare 250 miljoner kronor avsatta. Premien går att söka till och med den 31 oktober.
– I den här takten kommer ytterligare 200 miljoner kronor lämnas outnyttjade. Det ger noll miljönytta. Släpp villkoren och ge bilägarna en rimlig chans att byta upp sig, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige kritiserar även premissens underliggande antagande: att bilägare ska kunna gå direkt från en skrotfärdig bil till att köpa en elbil. Enligt förbundet är det ett orealistiskt synsätt som inte speglar vanliga hushålls ekonomiska situationer.
– Regeringen måste släppa villkoren helt och hållet. Det är en fantasi att de flesta bilägare skulle gå direkt från skrotfärdig bil till elbil. Med en skrotningspremie utan villkor kommer effekten ändå att uppnås i och med att alla som skrotar sin bil kommer att använda pengarna för att köpa upp sig. Det ger ringar på vattnet och effekten blir att de bilar som skrotas av den totala vagnparken likväl måste ersättas med både nyare och helt nya bilar. Att kanslier och departement inte har insyn eller förståelse för det här är oroande, i stället skapar man en premie med så svåra villkor att ingen kan nyttja den, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige anser att en effektiv premie bör vara fri från krav på elbilsköp. Det skulle enligt förbundet bidra till att föryngra fordonsflottan, förbättra trafiksäkerheten och samtidigt ha positiva effekter för miljön.